Anlegg

E6-tunnel ble kåret til årets anlegg 2014

Disse mottok årets anlegg-prisen for Strindheimtunnelen. F.v. Anders Beitnes (Faveo)
Disse mottok årets anlegg-prisen for Strindheimtunnelen. F.v. Anders Beitnes (Faveo)

Det var mange gode bygg- og anleggsprosjekter som konkurrerte om det juryleder Arne Skjelle, beskriver som «gjennomføringspriser».

Skjelle som fremhever en ny trend i dagens prosjekter: Samhandling, samarbeid og involvering mellom aktørene i byggeprosessen.

– Det er tydelig at dagens oppdragsgivere legger økt vekt på dialog og samspill enn hva vi opplevde for noen år siden. Dette er en interessant og lovende utvikling for å sikre bedre kvalitet, økt produktivitet og sikker gjennomføring, sier Skjelle.

LES OGSÅ:

Her er årets bygg

Enige om byggingen av landet

Uten ryggrad fram mot 2050

Etterslepet er tredoblet

Viktige saker i kø

Konkurransepreget dialog
Den 350 lange Strindheimtunnelen er utført av NCC Construction AS  for Statens vegvesen. I  finalen  konkurrerte prosjektet med  Gulli Bru (entreprise Fulu – Gulli på E16 Kløfta Kongsvinger) utført av Skanska  og  Rv 7 Sokna Ørgenvika utført av Hæhre Entreprenør AS.
Vinnerprosjektet er gjennomført etter konkurransepreget dialog mellom byggherre og entreprenør.

I sin begrunnelse sier juryen: «Prosjektet fremstår som et forbildeprosjekt gjennom god organisering og åpenhet for å ta i bruk nye tekniske løsninger i gjennomføringen».

Ivaretok miljøet

– Gratulerer til byggherre Statens vegvesen. Høy teknisk og operativ kompetanse bidrar til at NCC løser store og krevende infrastrukturprosjekter, sier administrerende direktør i NCC Construction Norway, Håkon Tjomsland.

For å ivareta miljøet rundt byggeplassen ble det etablert en smalest mulig byggegrop, noe som gjorde at antallet vernede hus som måtte flyttes i byggetiden kunne reduseres betydelig i forhold til de opprinnelige planene. I tillegg var det viktig å ta hensyn til myke trafikanter og naboer.

– Det var viktig for oss å sikre at berørte parter, naboer og trafikanter, fikk en så god opplevelse som mulig av byggeprosessen, sier Tor Helge Nordstrøm, distriktssjef i NCC Construction Norway.

I prosjektet har samarbeidet mellom Statens Vegvesen, egne rådgivere i NCC og Vegdirektoratet vært meget vellykket, og dette samspillet har vært avgjørende for å lykkes med planlegging og gjennomføring av prosjektet. Flere av NCCs interne konsulenter jobber nå med Hålogalandsbrua, som vil bli Norges nest lengste hengebro.

Prisen for Årets anlegg 2014 er en av flere viktige priser og nominasjoner NCC har fått de siste årene. I fjor var NCC Property Development og NCC Construction nominert til Årets bygg 2013 og i 2013 mottok NCC Construction prisen for Årets innovasjon, for prosjektet Snøsmelteanlegget SS «Terje».