Norsk Byggtjeneste AS, som avviklet egne konferanser under Bygg Reis Deg, er en av landets ledende leverandører av digitalbasert produkt- og informasjonsformidling. Av og til hører de byggmestere og mindre entreprenører som forsikrer at de ”sender fakturaer på epost”, og viser med det at forholdet til elektroniske meldingstjenester i det minste er diffust. EDI (Electronic Data Interchange) er noe ganske annet enn en epost, som må behandles i begge ender. EDI, derimot, sikrer at bestilling, ordrebekreftelse, pakkseddel og faktura går digitalt og sømløst med alle andre standarder.
Dagligvarehandelen har kommet desidert lengst, mens byggebransjen befinner seg i en lavere divisjon. Målet er å gjøre hele verdikjeden EDI-basert.
Moden teknologi
Tore Sorknes og Jørgen Gilberg, henholdsvis key account manager og produktansvarlig i Norsk Byggtjeneste, tror mange har et drøyt stykke å gå.
– Digital fakturahåndtering er innarbeidet i mange virksomheter. Utfordringen nå gjelder særlig bestillinger og ordrer, sa Sorknes og Gilberg under BRD-konferansen.
De to bedyret at EDI-teknologien er blitt både moden og rimelig. Effektivitetsgevinsten er stor for de som følger med i timen. Likevel er det mange etternølere. Ekspertene må fortsatt overbevise og argumentere for EDI ute hos bedriftsledere.
Snart blir det imidlertid ikke så enkelt å velge bort den digitale løsningen, for fra 1. juli 2012 krever stat og kommune EDI hos sine leverandører. De som ikke kan matche dette innen den tid, vil bli oppfattet som uaktuelle og uprofesjonelle.
Lave kostnader
I Norsk Byggtjeneste mener de likevel at alle burde se gulroten og ikke pisken.
– For en del år siden var det forholdsvis kostbart å komme i gang med EDI, men dette argumentet holder ikke lenger. I dag er både start- og driftskostnadene lave, hevdet Tore Sorknes.
– Fortsatt er EDI et konkurransefortrinn. Bedrifter som bruker løsningen oppnår tettere kundeforhold.
Men i flere virksomheter er situasjonen en ganske annen. Jørgen Gilberg var på bedriftsbesøk nylig. Der satt daglig leder og brettet 200 fakturaer!
Hvorfor EDI?
Alle virksomheter er utsatt for konkurranse og prispress, samtidig som det stilles krav til bedre marginer og økt inntjening. Det søkes kontinuerlig etter teknologiske løsninger som reduserer kostnader og effektiviserer hverdagen. For mange er EDI løsningen.
EDI betyr papirløse forsendelser, ingen postforsinkelser, mindre administrasjon og inntastingsfeil. Hele prosessen krever et minimum av tid og innsats. Leverandører og kunder over hele Norge samarbeider nå for å redusere kostnader, øke servicenivået, forsere ekspederingen av bestillinger og redusere lagerbeholdninger. De blir det vi kan kalle elektroniske handelspartnere.
EDI, og andre e-handelsteknologier, angriper og eliminerer det massive merarbeid, oppfølginger, purringer og mas som skjer rundt den daglige datautvekslingen mellom forbrukere, bedrifter og forvaltning. Papirarbeid, venting, feilretting, plunder og heft koster samfunnet flerfoldige milliarder kroner årlig.