Det er andre året Innovasjon Norge arrangerer Emax Norge i Lillehammer. Formålet med det årlige arrangementet Emax Norge er å skape en arena for unge mennesker mellom 18-25 som er opptatt av entreprenørskap.
Høyt nivå
Nivået på deltakerne er høyt, og flere har allerede etablert bedrifter. En av de som skal være med på Emax i år, er Max Gouchan som har startet selskapet ClickLift. Gouchan har utviklet en ny løsning for billigere og sikrere kranløfting offshore, mellom båt og plattformdekk.
– Jeg gleder meg veldig til Emax. Forventningene er høye, og jeg håper å knytte nye nettverk med mennesker på min alder som har samme passion som meg for entreprenørskap og innovasjon, sier Gouchan, allerede er en etablert gründer i en alder av bare 19 år.
Deltakere i oppstartsfaser vil dra nytte av, knytte bånd og dele erfaringer med andre unge gründere, og lytte til de mer erfarne entreprenørene.
I år får de norske deltakerne råd fra seriegründer, Mark Robinson fra Silicon Valley, selve verdenshuben og symbolet på entreprenørskap.
Konkurranse i bedriftsledelse
Emax handler i stor grad om å delta i et simulatorspill. Deltakerne leder en reell bedrift, og må ta store avgjørelser. De blir utfordret på egne vurderinger og samarbeid. I tillegg vil Innovasjon Norge bringe inn interessante bedrifter fra næringslivet. De vil presentere reelle problemstillinger som deltakerne skal svare på.
– Vi vil skape en arena for unge mennesker som er genuint opptatt av entreprenørskap og det å starte og lede en egen virksomhet en gang i framtiden. Dette gjør vi over fire dager der deltakerne utfordres på egne ferdigheter og kunnskaper om entreprenørskap i et fint samspill med workshops, inspirerende foredrag, sosiale aktiviteter og bygging av gode, positive nettverk, sier Lundgaard.
Både det som gjøres i spillet, og svarene gruppene gir på problemstillingene presentert av bedriftene, vil bli evaluert av en egen gruppe. Til slutt sitter en vinnergruppe igjen som går av med seieren, melder Innovasjon Norge.