Nyheter

Emax 2013: Unge norske gründere møtes på Lillehammer

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
06.08.13: I går inntok ca 100 norske ungdommer med brennende lidenskap for entreprenørskap Høgskolen i Lillehammer. Her skal de inspireres, utfordres til å bygge nettverk, utveksle ideer og forhåpentligvis starte egne bedrifter.
– Det er avgjørende å legge til rette for og oppmuntre til entreprenørskap blant unge. Emax motiverer og styrker unges muligheter til å lykkes som gründere nå eller i fremtiden. Unge gründere er viktig for utviklingen av norsk næringsliv. Dette arrangementet har vist oss at norsk ungdom er kreative og skaperlystne, de er initiativrike og lærevillige, sier Ketil Lundgaard, direktør for Entreprenørskap og internasjonal forretningsutvikling i Innovasjon Norge.

Det er andre året Innovasjon Norge arrangerer Emax Norge i Lillehammer. Formålet med det årlige arrangementet Emax Norge er å skape en arena for unge mennesker mellom 18-25 som er opptatt av entreprenørskap.

Høyt nivå
Nivået på deltakerne er høyt, og flere har allerede etablert bedrifter. En av de som skal være med på Emax i år, er Max Gouchan som har startet selskapet ClickLift. Gouchan har utviklet en ny løsning for billigere og sikrere kranløfting offshore, mellom båt og plattformdekk.
– Jeg gleder meg veldig til Emax. Forventningene er høye, og jeg håper å knytte nye nettverk med mennesker på min alder som har samme passion som meg for entreprenørskap og innovasjon, sier Gouchan, allerede er en etablert gründer i en alder av bare 19 år. 
Deltakere i oppstartsfaser vil dra nytte av, knytte bånd og dele erfaringer med andre unge gründere, og lytte til de mer erfarne entreprenørene.

I år får de norske deltakerne råd fra seriegründer, Mark Robinson fra Silicon Valley, selve verdenshuben og symbolet på entreprenørskap. 

Konkurranse i bedriftsledelse
Emax handler i stor grad om å delta i et simulatorspill. Deltakerne leder en reell bedrift, og må ta store avgjørelser. De blir utfordret på egne vurderinger og samarbeid. I tillegg vil Innovasjon Norge bringe inn interessante bedrifter fra næringslivet. De vil presentere reelle problemstillinger som deltakerne skal svare på.
– Vi vil skape en arena for unge mennesker som er genuint opptatt av entreprenørskap og det å starte og lede en egen virksomhet en gang i framtiden. Dette gjør vi over fire dager der deltakerne utfordres på egne ferdigheter og kunnskaper om entreprenørskap i et fint samspill med workshops, inspirerende foredrag, sosiale aktiviteter og bygging av gode, positive nettverk, sier Lundgaard. 

Både det som gjøres i spillet, og svarene gruppene gir på problemstillingene presentert av bedriftene, vil bli evaluert av en egen gruppe. Til slutt sitter en vinnergruppe igjen som går av med seieren, melder Innovasjon Norge.