Sanitær

En festkveld med mer enn vann

Bildet: Norsk Vanns bærekraftpris 2016 gikk til HIAS IKS
Bildet: Norsk Vanns bærekraftpris 2016 gikk til HIAS IKS

Av Odd Borgestrand 

Med assisterende direktør i Norsk Vann, Yngve Wold, som en stilsikker og dyktig toastmaster var regien under full kontroll. Mest spenning var det knyttet til de to nye prisene som Norsk Vann har opprettet i jubileumsåret, nemlig bærekraftprisen og omdømmeprisen.

Norsk Vanns bærekraftpris 2016 gikk til HIAS IKS. Hias IKS er et interkommunalt vann- og avløpsselskap eid av Hamar, Stange, Ringsaker og Løten kommune. Juryen, som besto av styringsgruppa for Norsk Vanns bærekraftprosjekt ga følgende begrunnelse for tildeling av årets pris:

«HIAS har hatt en tydelig strategi på en bærekraftig utvikling over flere år, og har gjennomført mange konkrete tiltak og prosjekter, blant annet innen virksomhetsstyring, vedlikehold, energiproduksjon, energigjenvinning, gjenvinning av ressurser, bruk av avløpsslam som ressurs, samt utnyttelse av biogass. Selskapet har evnet å synliggjøre dette ikke bare ovenfor bransjen, men også i nasjonale media og overfor sentrale politikere.»

Administrerende direktør i HIAS, Morten Finborud, var tydelig overrasket og satte stor pris på å bli tildelt prisen. 

Norsk Vanns omdømmepris 2016 ble også delt ut for første gang, og gikk til Bergen kommune. VA-sjef Magnar Sekse har vært en aktiv ambassadør for norsk vannbransje en rekke år, og leder en dyktig avdeling i Bergen kommune som har vært gjennom både katastrofer og store og viktige investeringsprosjekter. 
Det er samfunnskomiteen i Norsk Vann har foreslått prisen, laget forslag til kriterier samt fungert som jury for denne første tildelingen sammen med ledelsen i Norsk Vann. Juryen begrunnet sitt valg på denne måten:

«Prisvinneren har jobbet systematisk med omdømmebygging på vannområdet over flere år, og vært en av de ledende aktørene for å styrke bransjens omdømme gjennom god informasjon til innbyggerne om vann- og avløpstjenestenes kvalitet og betydning. Prisvinneren har en bevisst og aktiv bruk av sosiale medier som informasjonskanal og har blant annet jevnlige oppslag og over 1100 følgere på sin Facebook-side. Prisvinneren har mye egenutviklet infomateriell og gode kommunikasjonsideer som deles raust med andre i bransjen, blant annet gjennom Norsk Vanns kommunikasjonsnettverk. Prisvinneren har også hatt forgreininger inn i det nasjonale omdømmeprosjekter gjennom bidrag der.»

Delegasjonen fra Bergen kommune, med VA-sjef Magnar Sekse og kommunikasjonsrådgiver Gunn Eklund Breisnes i spissen var ydmyke i sin takk, men applausen fra 230 kolleger tydet på at dette var en fortjent pris til en foregangskommune i norsk vannbransje.

Bildet: Norsk Vanns omdømmepris 2016 ble delt ut for første gang, og gikk til Bergen kommune. VA-sjef Magnar Sekse fikk med seg sine medarbeidere Randi Erdal, Kristine Akervold og Gunn Eklund Breisnes. (Foto: Odd Borgestrand)