Sanitær

En helt naturlig merkevare

Bildet: Kjetil Furuberg
Bildet: Kjetil Furuberg

Av Odd Borgestrand

Utspillet kom fra gründer, teknologiutvikler og CEO i Olimb Group, Carl Christian Sibbern under et seminar om innovasjon og teknologiutvikling i norske kommuner i regi av VAnnforsk.
Seminaret, som samlet et trettitalls deltakere fra forskningsmiljøer, offentlige etater og vannbransjen utviklet seg dermed til å bli et viktig første skritt på å samle en bransje, – ikke om en interesseorganisasjon, men om en felles merkevare.
– I framtida kan vi trenge en sterk merkevare for ressursforvaltning og kapitalisering på vann, slik Statoil gjør det for olje og gass, mener Sibbern.

VAnnforsk
Det er fire år siden vannbransjen etablerte VAnnforsk for å fremme forskning og utvikling innen vann- og avløpsområdet i et helhetsperspektiv og i hele verdikjeden.  Dermed er VAnnforsk blant annet kontaktpunktet for medlemmer overfor Forskningsrådet og andre offentlige organer.
Det stadig tilbakevendende spørsmålet for vannbransjen er om det er for mange kokker og dermed for mye søl. Det finnes mange gode eksempler på innovasjon og teknologiutvikling i kommunene, og under seminaret ble flere av disse trukket fram, for å få et innblikk i erfaringer, strategier og utfordringer som ønskes løst i fellesskap.

Omsetning av kompetanse
Carl Christian Sibbern hevdet at en samlet vannbransje med dyktige rådgivere, ledningseiere, entreprenører, utdannings- og forskningsmiljøer og en rekke yrkesgrupper kan øke sin kompetanse innen håndtering av verdens viktigste næringsmiddel.  Det handler om å omsette en kompetanse til verdier for en hel bransje.
– Det er en rekke miljøer utenfor vannbransjen som har behov for den kompetanse som vår bransje besitter. Helse, forsvar, næring, samferdsel og kunnskap er eksempler, mente Sibbern. Ved å gå i allianse med andre forskningsmiljøer skapes det rammer for åpen innovasjon. Vi bygger økt kompetanse dersom vi samordner utfordringer og muligheter med andre næringer, hevdet han.

Motivasjon og visjon
– Entreprenørselskapet Olimb er ingen stor aktør i norsk vannbransje, men selskapet har en motivasjon og en visjon. Derfor er vi opptatt av å bygge merkevaren Norsk Vann, fortsatte Sibbern.  Han vil at denne merkevaren skal ha fokus på produktkvalitet, bli en etterspurt arbeidsgiver ved å kapitalisere på rekruttering av ny type kompetanse, og bli en profesjonell arena for formidling.  En rekke nettverk ber allerede om å få støtte opp om Norsk Vann som merkevare, hevdet Sibbern, og fikk bekreftelse på det allerede under seminaret.

Høstet applaus
Blant sentrale aktører som applauderte Sibberns visjoner var Innovasjon Norges Arne Borgersen. Borgersen er leder for fagteamet på vannbehandling. Han er ansvarlig for klyngeutvikling, har kundeansvar for vannklyngen Clean Water Norway og jobber for å løfte vannbransjen strategisk.
– En mer robust partner finner vi ikke, var Borgersens umiddelbare respons.

Med i applausen var også Bård Haug i Vannklyngen, som gjerne støtter opp om å bygge en sterk felles merkevare.
– Vi trenger et høyt nivå på klyngene regionalt, og det er viktig å være sterk regionalt for å bli sterkere nasjonalt og internasjonalt, mente Haug.
Blant flere rådgivere understreket Svein Erik Bakken fra Sweco at merkevarebygging av Norsk Vann ville få flere rådgivende ingeniører sterkere på banen.

– Rådgiverne er veldig positive til alt som skjer overordnet og koordinert i regi av Norsk Vann. Kan vi forholde oss til Norsk Vann som overbygning vil også kompetansen på spesialfeltene bli betydelig forsterket, mente Bakken.