Av Odd Borgestrand
Det er første gang det blir kåret en norgesmester i veiforvaltning. Norsk Kommunalteknisk Forening i samarbeid med Veiteknisk Institutt har etablert prisen fordi de mener det er viktig å sette vei og samferdsel enda sterkere på dagsorden i sine egne organisasjoner. Askøy gikk til topps i konkurranse med 13 andre finalister. De andre kommunene som også utfører et solid arbeid innen kommunal vei er følgende kommuner: Færder, Hammerfest, Iveland, Kristiansand, Lier, Moss, Orkdal, Osen, Oslo, Overhalla, Stavanger og Øvre Eiker.
– Er det mulig, utbrøt samferdselssjef Bjørn-Egil Olsen i Askøy kommune da juryleder Øivind Hardeland ropte opp Askøy kommune som vinner.
Prisen går til den kommunen i landet som blant annet har best dokumentasjon, registrering og handlingsplaner.
Bjørn-Egil Olsen har ansvaret for 130 kilometer med kommunal vei og gangstier. Kommunen har de siste tre årene gjennomført et grundig dokumentasjons- og registreringsarbeid, og har dermed god oversikt over egne eiendommer på veisektoren.
-Når vi ber politikerne om penger til vei må vi dokumentere behovet opp mot de myke tjenestene som helse, omsorg og skole. Men infrastruktur er også viktig, og vi er så heldig t vi har politikere som
forstår hvo viktig det er å satse på vei. De har vært med på bussturer for å se hvordan det står til med veiene i kommunen og har meg egne øyne registrer behovene, sier Olsen.
Det er ingen tvil om at samferdselssjefen i Askøy brenner for jobben sin. Han er enig i Byggfakta sin påstand om at det er ildsjeler som må til for å heve den kommunale veistandarden rundt om i landet. Olsen er nettopp en slik ildsjel.
– I min posisjon må jeg også være en selger. Jeg må tro på det budskapet jeg skal formidle inn til lokale politikere. De er våre arbeidsgivere, men de er også innbyggere som har sin familie et eller annet sted i kommunen.
– Vi gjør nok tingene litt annerledes og får mye ut av de 13 millionene vi har til disposisjon i sektoren. Vi ønsker at kommunen skal bruke mer penger på vedlikehold enn på drift. Drift er ikke verdiskapning, og derfor er det viktig at vi opprettholder en god standard for dermed å kunne redusere driftskostnadene.
Askøy har utarbeidet en solid handlingsplan for vei, og her har samferdselssjefen og hans medarbeidere vist hvordan ressursene skal omfordeles fra drift til vedlikehold.
Vi kan også fastslå at det virkelig er lønnsomt med egenproduksjon, bruk av egne folk og maskiner. Her ligger det betydelige besparelser, sier en fornøyd samferdselssjef.