Av Odd Borgestrand
– Det finnes mennesker som ønsker å sette sitt personlige preg på en kran, og da kan man eksempelvis bestille sitt eget monogram, enten det handler om Sheraton eller Andersen, sier markedsmedarbeider Halliki Nummert.
– Med sement eller tre som materiale finnes det ingen begrensninger på hvordan kranen kan framstå når det gjelder fargevalg. Mammoliti ga et par eksemplarer av sitt nye armatur til en lokal maler, og han tilførte designet et svært personlig uttrykk, forteller Nummert til VVS aktuelt.
I alle segmenter
– Mammoliti sikter seg inn på både hotell- og restaurantnæringen, men også privatmarkedet, forteller eksportsjef Giorgio Kertes.
Sement er ikke et nytt materiale, men arkitekter og designere er hele tiden på leting etter nye utrykksformer også for baderomskraner og annen armatur. Han mener mye handler om spennende fargevalg når en sluttbruker ønsker å fornye sitt bad.
– Mammoliti vil gjerne ha kunder i alle segmenter. I en tøff tid for bransjen er det viktig å selge både eksklusivt og til de store kundegruppene som har noe mindre penger å rutte med. Vi har egne designere som ønsker å gi markedet noe unikt. Vi vet det er mange selskaper som har satt seg fast i materialene som tradisjonelt hører hjemme i sanitær-industrien.
Vi tror vi vil lykkes med nye og ukonvensjonelle uttrykksformer og materialer, sier Kertes til VVS aktuelt.
Det lille ekstra
Det italienske selskapet, med en historie tilbake til 1985 har foreløpig ikke lykkes med å etablere gode kontakter i Skandinavia, men håper nå å etablere seg i det norske markedet.
– Jeg ønsker å gjenoppta kontakt med venner i bransjen, både fra Lillehammer og Oslo, sier Giorgio Kertes.
Han mener det norske markedet er interessant, selv om det i europeisk sammenheng er lite.
– Men dere har velstand, og med velstand kommer også ønsket om det lille ekstra, sier han med et lurt smil.
Internasjonale standarder
Marco Mammoliti spa ble grunnlagt i 1985 med en idè om å lage produkter som kombinerer banebrytende design og teknologi, og målet er å hevde seg blant internasjonale aktører. Fabrikken ligger i Fontaneto d’Agogna i Nord-Italia, der store deler av sanitær-industrien i Italia er samlet.
– Mammoliti har en klar strategi på å fremheve komfort og glede i bad og kjøkken. Hele prosessen er bygget på et kvalitetssystem i samsvar med internasjonale standarder. Og hele produksjonen er sertifisert i henhold til internasjonale industrielle og europeiske direktiver. Det betyr at alle produkter blir utviklet, produsert, testet og distribueres som en del av en gjennomgående høy kvalitet, konkluderer eksportsjef Giorgio Kertes avslutningsvis.