Av Odd Borgestrand
Bologna, Italia
Prototypen Adam bekrefter trenden om at radiatorer ikke er hva det en gang var. En rekke selskaper har kommet med ulike design-uttrykk for denne typen varmekilde, men det er første gang en anerkjent sanitær-produsent har tatt skrittet helt ut og skapt et menneskelig uttrykk i tilnærmet fullformat.
– Her snakker vi om kunst. Adam kan framstå som en statue eller en skulptur, men han er langt mer enn et møbel. Han kan også bli en livspartner, som opptrer diskret og hjelpsom. Han kan bli en venn som alltid er ved din side, designet for å være en varmekilde når du er kald og en kilde til komfort når du er trøtt, sier markedssjef i det italienske selskapet Kerasan, Fabrizio de Battista til VVS aktuelt.
Hun representerer et firma som våger å tenke utradisjonelt i søken etter nye uttrykksformer. Nå er selskapet spent på reaksjonene blant besøkende under årets Cersaie. Dersom den menneskelige radiatoren faller i smak vil den bli satt i produksjon så raskt som mulig, bekrefter Fabrizio de Battista.
Hun omtaler Adam som en blanding av følelser, oppfinnsomhet og materie bundet sammen i en levende skulptur, og hun har ingen problemer med å betegne dette som et ambisiøst konsept som sikkert vil utfordre deler av både keramikk- og sanitærbransjen.
– Adam kan i det minste sørge for at du har et godt og varmt baderom og han kan også forsyne deg med varme håndklær når du trer ut av dusjen, sier hun videre.
Det er den italienske arkitekten Fabrizio Batoni Batoni som har designet «Adam». Han åpnet sitt eget atelier i Firenze allerede i 1997. Her begynte de første viktige samarbeidene i designverdenen og de første arkitektoniske arbeidene, og samarbeidet med forskjellige selskaper innen bad og møbler. Erfaringen og metodikken tilegnet han seg gjennom mange års erfaring i det som spenner fra produktdesign til arkitektur. I 2013 vant han Design Plus på ISH i Frankfurt med Brandonis Monolite-prosjekt. Samme år vant han Cersaie Award for design av Treesse Group. I 2015 vant han Red Dot Award med POP-trykk fra Rubinetterie Zazzeri.
Markedssjef Fabrizio de Battista mener innredning av badet i dag krever smak og stil, samt en kontinuerlig oppdatering av nye trender for å skape et innbydende miljø og ikke bare et sted man går gjennom på vei til dagens gjøremål.
– Badet er et sted som må tenkes og utformes i alle detaljer for å være innbydende og gi enda mer prestisje for hjemmet vårt. Baderomsmøblene er ikke lenger et element i seg selv, de er designet for å samsvare med stilen i resten av huset, i tillegg til å være funksjonelle. Badet er nå et rom hvor du bruker mye tid og på en eller annen måte representerer også et visittkort i øynene til dine gjester, sier de Battista.
– Av denne grunn er oppmerksomhet på detaljer også grunnleggende når du velger en innredning. Adam skal ikke stå alene på badet. Vi har eksempelvis en rekke forskjellige løsninger for valg av servanter. Det er mulig å finne veien gjennom et bredt spekter av produkter som inkluderer store, små, moderne, klassiske, rektangulære, sirkulære, doble, ovale og til og med dekorerte vasker, sier hun, og tar gjerne i mot henvendelser fra norske kunder.