Vesentlig forbedring
Ifølge undersøkelsen oppfyller 28 prosent av de undersøkte boligselgerne plikten fullt ut til å markedsføre energimerking i prospektene. Ytterligere 34 prosent hadde delvis brukt energiattesten i markedsføringen. 24 prosent av utvalget hadde ikke merket, og av disse var det 10 prosent som overhodet ikke hadde noen referanser til energimerkeordningen i sitt markedsføringsmateriell. Dette er en nedgang fra henholdsvis 48 og 26 prosent.
Etterspør energimerket
– Siden forrige tilsyn, for et halvt år siden, er det en vesentlig forbedring i andelen som har oppfylt kravet. Tilsvarende er det en nedgang i andelen som ikke har forholdt seg til energimerking, sier Olav Karstad Isachsen, prosjektleder for Energimerkeordningen i NVE.
– Vi har hatt en god dialog med eiendomsmeglerbransjen og ser at endrede rutiner hos dem er viktig for at energiattesten skal bli brukt. Vi er også opptatt av at de som leser boligannonser etterspør energimerket og tar dette med i vurderingen av boligen.sier Isachsen
Flere undersøkelser
– Sett i lys av at energimerkeordningen fortsatt er ung, må vi anse utviklingen som positiv. Men vi er selvsagt ikke fornøyd med at 24 prosent av utvalget overhodet ikke har gjennomført merking, og at bare 28 prosent har etterlevd forskriftens krav fullt ut. NVE vil fortsette med tilsyn av energimerking, både for boliger og yrkesbygg, sier Isachsen.