Nyheter

Et godt stykke Norge i Milano

Bildet: Salgssjef Merete Slensvik Halvorsrud i Jøtul Group(t.v) og Studio Director Kristine Schanche i Hareide Design kunne presentere en redesignet model av Jøtul F370 Advance i Milano i dag. Foto: Odd Borgestrand
Bildet: Salgssjef Merete Slensvik Halvorsrud i Jøtul Group(t.v) og Studio Director Kristine Schanche i Hareide Design kunne presentere en redesignet model av Jøtul F370 Advance i Milano i dag. Foto: Odd Borgestrand

Av Odd Borgestrand
Milano

Bransjeorganisasjonen møbel + interiør i Norsk Industri har sammen med Innovasjon Norge satset betydelige ressurser på omdømmebygging under Salone del Mobile i Milano. I år deltar «Insidenorway» for femte gang, og 14 eksportrettede selskaper deltar.

– Det er ny rekord, og viser at interessen for å vise seg fram i verdens største og viktigste møbel- og designmesse er økende, forteller prosjektansvarlig Helene Jellestad, som også er markedssjef i bransjeorganisasjonen Norsk Industri møbel + interiør – Møbelrådet.

Et av målene til møbel+interiør er nettopp å bygge norsk omdømme i utlandet gjennom norsk møbel- og interiørdesign og prosjektet Insidenorway er et verktøy for dette.

Bedrifter som deltar på den norske paviljongen er HÅG, Scandinavian Business Seating, Varier, Brunstad, Wonderland, Jøtul, Northern Lightning, Vestre, Aksel Hansson, Hardanger Bestikk, Mascot Høie, Fjordfiesta, L.K. Hjelle, VAD og Gudbrandsdalens Uldvevergi (GU).

Det er bare ei uke siden det offisielle norske statsbesøket i Italia der H.M. Kong Harald  selv fremhevet norsk møbelindustri og norsk design som en viktig eksportvare. Det var en uttalelse ambassadør til Italia, Bjørn T. Grydeland, til fulle støttet da han sto for den offisielle åpningen av den norske paviljongen i ettermiddag.

– Det er viktig at norske produkter kommer ut i verden. Vi er med i Milano fordi vi ønsker å møte resten av verden. Med årets utstilling har vi tatt et stort skritt nærmere våre største konkurrenter. Skal vi lykkes må vi være på banen og delta i spillet, sa Grydeland til en lydhør forsamling på den norske paviljongen.

– Vi vet at vi ikke kan konkurrere på pris, men vi er i verdenseliten på design og funksjonalitet. Det er her vi har vår styrke, og det er her vi har våre gode muligheter, mente Grydeland. Norge må intensivere sitt eksportfokus og det kan blant annet gjøres ved å invitere unge, sultne internasjonale designere til å få fram norske kvalitetsprodukter.

– Jeg vil personlig be politisk ledelse i næringsdepartementet om å delta på neste års Salone del Mobile, slik at de som fatter beslutninger ser hvilken innsats næringen legger ned og hvilke muligheter norsk industri har i utlandet. Det er viktig at vi tenker omstilling og nyskapning, og jeg deltar med glede i dette arbeidet. Ikke fordi vi nå er i Italia, men fordi verden kommer til Milano og Salone del Mobile, sier ambassadør til Italia, Bjørn T. Grydeland til VVS aktuelt.

Fotoserie fra messen finner du på våre facebook-sider

Bildet: Ambassadør til Italia, Bjørn T. Grydeland, sto for den offisielle åpningen av den norske paviljongen i Milano i dag, og da serverte han også noe sprudlende i glassene. Foto: Odd Borgestrand