Statsråden åpnet i går informasjonskampanjen og nettstedet «www.dinfeil.no» under byggemessen «Bygg reis deg» i Lillestrøm. Informasjonskampanjen tar sikte på å vekke norske menn og kvinner. De skal bli oppmerksomme på hvordan norske boliger kan utformes universelt, det vil si, slik at de lett kan brukes av alle, i ulike livssituasjoner. Universell utforming av boliger var også et tema i talen statsråden holdt da hun åpnet ”Bygg reis deg”, heter det i pressemeldingen fra Husbanken.
Liten kjennskap
I det kampanjen starter, ligger folks kjennskap til universell utforming nær et nullpunkt. En befolkningsundersøkelse som Opinion gjorde i vår viser at svært få – omkring fem prosent – kjenner begrepet. Når de får vite hva det går ut på, er 80 prosent er positive til universell utforming. Vi er opptatt av å utforme omgivelsene våre slik at de kan inkludere flest mulig. Jo eldre vi blir, jo mer påtrengende vil de fleste føle behovet for universelt utformede bygninger og uterom.
Gjelder de fleste
Kampanjen tar derfor spesielt sikte på å nå de som står på terskelen til å gjøre sin største investering i livet: Boligen. For, som statsråden sier; å legge disse kvalitetene inn ved nybygging er enkelt. Det er langt vanskeligere og mer kostbart å gjøre det i ettertid.
– Det viktig å etterspørre boliger som dekker de ulike behov vi har, sier Åslaug Haga. – De fleste av oss vil en eller annen gang oppleve at vi fungerer dårligere enn før – enten det dreier seg om nedsatt hørsel, dårligere syn, allergi eller bevegelseshemming.
Husbanken favoriserer UU
Husbankens låneordninger favoriserer de som bygger universelt. Det er også Husbanken som sammen med Statens bygningstekniske etat har startet den omfattende informasjonskampanjen. Gjennom premierte konkurranser og aktiviteter skal den bygge kunnskap og skape bevissthet om universell utforming. Statsråden lover at det skal bli enklere for boligkjøpere og boligeiere å få tak i nyttig informasjon om kvalitet og funksjonalitet gjennom disse etatene. Som første leser av nettstedet dinfeil.no slår hun fast at her ligger stoff til ettertanke, blant annet om funksjonelle boligkvaliteter og bruksverdi ved å bygge universelt utformede boliger. Både nettstedet og kampanjens stand på messeområdet viser eksempler på at den inkluderende og fremtidsrettete byggeformen også kan framstå som nyskapende og estetisk.
Ikke din feil
– Kampanjens navn fokuserer det vi ikke vil: At vi sjøl tar på oss skylda for upraktiske og brukerfientlige bygningsdeler og kombinasjoner av disse, sier Åslaug Haga. – Slik skal det ikke være. Det finnes ikke dårlige folk, bare dårlige løsninger.
Bilde over: Kommunal- og regionalminister Åslaug Haga idet hun erklærer kampanjen for åpnet. (Foto: Mette Ellefsen)