Det er mange ulike prosesser som pågår som har stor betydning for både bedrifter og kjøpere av tjenester fra byggenæringen. BNL er utålmodig både når det gjelder godkjenningsordningsordninger for bedriftene i byggenæringen og tiltak i privatmarkedet.
– BNL mener vi må få på plass Forbrukerportalen for håndverkstjenester og tiltak som «Tett på» må gjøres landsdekkende. Ikke minst haster en ny Sentral godkjenning i samarbeid med partene, sier Jon Sandnes i en pressemelding.
Regjeringen vil utrede om forbrukere kan og bør gis tilgang til sanntidsdata fra offentlige registre gjennom eBevis.
– Dette er en ordning som vi har høye forventinger til. Forbrukerne bør få tilgang på dette for å lettere finne frem til seriøse bedrifter, sier Jon Sandnes.
Det er positivt at kontroll med HMS-kort er styrket, men HMS-kortet må forbedres og arbeidet med id-kort må økes.
BNL mener at tilsyn og kontroll er avgjørende for at regelverket skal følges av alle.
– Tilsyn må være målrettet og risikobasert og sanksjonene må være raske. Myndighetene må ikke løpe etter de kriminelle, men stoppe de å komme inn i markedet, sier Jon Sandnes videre.
BNL mener det er svært viktig å stille strengere krav til oppdragsgivere og leverandører. Det offentlige anskaffer for ca. 500 mrd. kr i året. Denne innkjøpsmakten kan og må brukes til å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
– Åpenhet i offentlige innkjøp er viktig. BNL ønsker at det innføres en enkel kunngjøringsplikt i et Lille-Doffin for små anskaffelser. For at kunngjøringene skal nå flest mulig leverandører i markedet, bør kunngjøringsplikten være digital og ligge til samme nettsted. Det vil bidra til å øke markedet for seriøse bedrifter, avslutter Sandnes.