
Av Arne Sigbjørnsen
Ansvarlig for salg og support av ABBs hurtigladere i Norge.
Under Zerokonferansen fikk ABB mye oppmerksomhet for vår nye hurtigladestasjon med tre ulike plugger; Type 2, CHAdeMO og Combo/CCS. Vi tror den blir populær fordi den kan hurtiglade alle de mest kjente elektriske bilene:
Type 2 (hurtig AC, 43 kW): eks Renault Zoe, Tesla Model S
CHAdeMO (hurtig DC, 50 kW): eks Nissan LEAF, Mitsubishi Mi-eV
Combo (hurtig DC, 50 kW): eks BMW i3, VW e-UP
I tillegg til å være en del av løsningen illustrerer denne hurtigladeren tydelig det man snakker mye om i elbilkretser, nemlig mangelen på en standard for hurtiglading. Det er en ulempe både for forbrukerne og for oss som produserer ladere for elektriske biler. Men det er ikke så rart at det er sånn, og det er heller ikke så dumt.
Skulle vi ventet med hurtigladestasjoner til alle land, komiteer og leverandører var enige, ville fortsatt ventet i mange år før vi fikk installert den første hurtigladestasjonen. Det henger dårlig sammen med forventningene om og behovet for å fase inn mer miljøvennlige transportmidler – av hensyn til lokalt miljø og globalt klima.
Utbredelsen av elbiler i Norge dag ville ikke skjedd uten modige bilprodusenter og risikovillige leverandører (ABB er bare én av flere), som har turt å satse på teknologi i forkant av en global standard. Selvsagt skulle vi gjerne hatt en standard for lengst, men i EU og andre steder jobbes det allerede hardt for at vi skal komme dit. Jeg skriver mer om det i neste blogg.
Skal teknologiutvikling finne sted må ofte både høner og egg ankomme samtidig. For et par år siden kom mer praktiske elbiler og hurtigladestasjoner samtidig på markedet. Det har satt sitt klare preg på bilsalget, i hvert fall her i Norge. De fleste bilene som ble solgt baserte seg på den japanske CHAdeMO-standarden, men den har på ingen måte blitt globalt akseptert, og det jobbes med mange ulike teknologier i dag.
Bildet: ABBs Terra 53 CJG hurtiglader, som har både Combo/CSS, CHAdeMO og Type 2-plugg.
Noen vil si at det har blitt litt eggerøre ut av det, men det er ikke bare negativt. Mens vi venter på standardiseringsarbeidet legges det ned store ressurser hos bilprodusenter, leverandører av ladestasjoner og andre aktører for å utvikle ladeteknologien, enten vi snakker om kraftelektronikk, betalingsløsninger eller plugger. Det betyr at vi får kartlagt et bredt spekter av muligheter og at vi forhåpentligvis ender opp med det mest praktiske og levedyktige.
At standardisering tar tid er ikke så overraskende. Se på høyspennings landstrøm for fartøyer, for eksempel. ABB leverte den første løsningen for høyspennings landstrøm i Gøteborg i år 2000. Det er fortsatt ikke standarder som dekker hele verdikjeden fra tilkopling til nettet til installasjonen ombord i fartøyet. Noe er på plass, men mye gjenstår. Akkurat som innen elbiler og hurtiglading.