Nyheter

Fargerikt og eksperimentelt design

Italienske Newform kommer med en helt ny overflate som de kaller «eksklusivt metall». Denne overflaten setter ikke fingermerker
Italienske Newform kommer med en helt ny overflate som de kaller «eksklusivt metall». Denne overflaten setter ikke fingermerker
Av Odd Borgestrand
Milano
 
Det mener daglig leder Arne Korsbakken i Korsbakken Trading. Han har 40 års fartstid i bransjen, og er fortsatt levende opptatt av det som kommer på markedet fra de ulike produsentene.
 
Viktig uke 
 – ISH i Frankfurt er preget av «de ferdige produktene», mens Milano er en mer eksperimentell messe. En rekke av de store italienske aktørene har også egne utstillinger og arrangementer inne i Milano by i tillegg til å være representert på messeområdet. Det viser hvor viktig designuka i Milano er for denne bransjen. Bransjen knytter også til seg unge «influensere» som poster videoer og blogger på sosiale medier for å påvirke en ny generasjon til å investere i sine bad.
 
Overflater og farger
Det er fargerikt i den internasjonale baderomsutstillingen.  Arrangørene fremhever selv de ulike aktørenes innovative fokus på bærekraft som det aller viktigste. Mange av produktene for moderne bad gjenspeiler dagens sterke etterspørsel etter grønne produkter der det skal brukes minst mulig vann og energi. Det har også skjedd mye innen ergonomi, farger og tilbehør som stimulerer følelsene og understreker følelsen av velvære.
Arne Korsbakken, som har tette bånd blant annet til produsentene Damixa, Newform og Globo, framhever det rike fargevalget og et stadig større utvalg av overflater, både på servanter, badekar og spesielt kraner. Om kort tid kommer svarte takdusjer som en ny spesialitet også fra Newform, noe Korsbakken tror vil slå godt an i det norske markedet.
Italienske Newform kommer med en helt ny overflate som de kaller «eksklusivt metall». Denne overflaten setter ikke fingermerker, uansett om den kommer i berøring med vann eller hender. Newform tilbyr nå totalt 30 ulike overflater på sine kraner, og selskapet tilpasser seg hele tiden nye trender.
 
Kundeorientert
 – Italienerne er de siste årene blitt svært kundeorientert. De ser at salget øker ved å lytte til de ulike markedene og tilpasse seg kundenes ønsker. Derfor blir det en positiv utvikling for en rekke italienske aktører, som ligger langt framme både på design og kvalitet, sier Korsbakken.
Med robotisering og økt effektivitet har selskapene også blitt konkurransedyktige på pris uten å gå på akkord med kvaliteten. Det er gode produkter i flere prisklasser, noe som gjør at eksempelvis Newform når ut til ulike kundegrupper.
 – Norske kunder vil gjerne ha god design uten at det skal koste for mye, og de er blitt mer internasjonale i sin smak, slår Korsbakken fast.
Hovedmarkedet for Korsbakken er det private rehab-markedet for bad og på andreplass kommer leveranser til nye bad. Selskapet øker også sin omsetning i hotellmarkedet. Stadig flere utbyggere ønsker stadig bedre kvalitet på badene, og det nyter bransjen generelt godt av. 
 
SE VIDEO