Et nytt signalanlegg til det nye dobbeltsporet skal leveres via en rammeavtale med Thales Norway AS. Kontraktene som nå signeres gjelder henholdsvis rådgivning i forbindelse med det nye signalanlegget og arbeider i forbindelse med tilknytningen til det eksisterende anlegget på Oslo S.
– Jeg er meget fornøyd med at disse to kontraktene nå er på plass. Arbeidet med signalanlegget til Follobanen er komplisert og det er svært viktig for prosjektet å få to så erfarne selskaper med på laget, sier Erik Smith, prosjektdirektør i Follobaneprosjektet.
Før jul signerte Rambøll Norge AS og Jernbaneverket en avtale som gjelder rådgivningstjenester for Follobaneprosjektet. Rambøll skal følge opp Thales i produksjonsfasen for signal langs hele strekningen Oslo-Ski, med unntak av Oslo S. Rambøll har også tidligere deltatt i prosjekteringen for signalsystemet på Follobanen og vil tilføre Follobaneprosjektet nyttig erfaring.
Mange utfordringer
Det eksisterende fjernstyringsanlegget for tog på Oslo S er levert av Bombardier, og utbyggingen av Follobaneprosjektet vil kreve endringer i dette anlegget. Før jul signerte Bombardier Transportation Norway AS og Jernbaneverket derfor en avtale som gjelder de endringer i fjernstyringsanlegget på Oslo S som skjer som følge av utbyggingen av Follobanen. Kontrakten gjelder alle endringer som skal gjennomføres frem til Follobaneprosjektet er ferdigstilt. Avtalen inneholder også opsjoner på å fjernstyre det nye Thales signalanlegget som kommer på Ski stasjon fra og med 2018.
– Spesielt i grensesnittet mot eksisterende systemene er det mange utfordringer som venter og vi er derfor svært fornøyd med at både Rambøll og Bombardier kjenner godt til disse systemene. Nå ser vi fram til å sette i gang med arbeidene, sier Anne Margrethe Waage, prosjektleder for signal i Follobaneprosjektet.
Tidenes største
Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.
Follobanen vil tilrettelegge for flere persontog, flere godstog, et mer forutsigbart tilbud og redusert reisetid.
I tillegg til den lange tunnelen omfatter Follobaneprosjektet bygging av nye Ski stasjon, betydelige arbeider på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og Ski stasjon.
Fakta om Follobaneprosjektet:
Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid
22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski
Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon, omfattende arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon
Omfatter totalt 65 km nye jernbanespor
Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km)
Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp
Skal bygges/drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hovedmetode
Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning
Designes for hastighet opptil 250 km/t
Tilrettelegger for halvert reisetiden Oslo-Ski (fra 22 til 11 min.)
Gir økt kapasitet til og fra Oslo S
Forberedende arbeider startet i 2013 og fortsetter i 2014
Prekvalifisering for prosjektets fem, store totalentrepriser (EPC) startet i 2013
Kontraktstildeling starter etter planen fra nyttår 2014/1. kvartal 2015
Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021
Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021
Blir innerste del av InterCity-utbyggingen sørøstover fra Oslo
Samfunnsutvikling
Oslo S og Ski er en av Norges tettest trafikkerte strekninger. I området forventes det 30 % befolkningsvekst innen 2015. Det er et viktig samfunnsmål at Follobanen skal knytte bo- og arbeidsområdene godt sammen og bidra til utviklingen i regionen.
Jernbaneverket ferdigstiller med Follobaneprosjektet et firespors linjesystem sørover fra Oslo S.