For mange har den kalde vinteren resultert i høye strømregninger som er vanskelig å betjene. Og nå som kulden forsvinner, kan flere tusen kunder få avstengt strømmen.
– Bransjen prioriterer hensyn til liv og helse, og vi stenger ikke lenger av strømmen hos noen når det er kaldt. Det har den direkte konsekvens at antallet som risikerer stenging, hoper seg opp når våren kommer, sier Oluf Ulseth, administrerende direktør i bransjeorganisasjonen Energi Norge til avisen.
Med nye og innskjerpede bransjeregler skal man unngå situasjoner der avstenging kan få alvorlig utfall, og flere selskaper unngår stenging i vintermånedene. Nettselskapene skal også gjøre det de kan for å få kontakt med kundene før strømmen stenges av, og varsle sosialtjenesten dersom de ikke hører noe fra kunden innen tre dager etter avstenging.
– Det er ikke bra hverken for selskapene eller for kundene at man må stenge av strømmen. Derfor ønsker vi veldig gjerne å komme i kontakt med dem som står i fare for dette. Vi nærmer oss raskt, men det er ennå tid til å betale for seg, sier Ulseth.
I vinter har over 40.000 kunder bedt om betalingsutsettelse på strømregningene. Ulseth oppfordrer folk til å ta kontakt dersom de har betalingsproblemer, da det vil gjøre det enklere å finne løsninger. Han tror ikke det er flere enn vanlig som risikerer stenging, men at situasjonen er spesiell fordi det vil gjelde mange på samme tid.
Tre av fire betaler regningen innen tre dager etter at strømmen blir borte, men da kommer et gebyr på toppen.
– Du kan derfor spare mye penger på å ordne opp før du havner i den situasjonen, avslutter Ulseth.