Administrerende direktør Tor Backe i NRL, som selv er med i nemnda på vegne av rørleggerfaget, understreker nettopp det faktum at tre av fire klager gjelder uorganiserte bedrifter. Derfor er det viktig at forbrukerne inngår avtaler om håndverkstjenester med organiserte bedrifter. Da har de også en mye større mulighet til å framføre sine klager og få dem behandlet i klagenemnda. Nemnda avviser alle klager som kommer på uorganiserte bedrifter.
Omdømme
Backe innrømmer at negative oppslag om rørleggeryrket handler om omdømme. Det kommer sjelden fram at bedriftene vinner om lag halvparten av sakene, og personlig mener jeg også at kundene i enkelte tilfeller er noe pirkete. Mange saker kunne vært løst lokalt og i minnelighet med litt mer smidighet både fra forbrukernes og bedriftenes side, mener Backe.
Av den grunn har NRL også gjenopptatt arbeidet med lokale klagenemnder rundt om i landet, og disse nemndene klarer å rydde opp lokalt før sakene havner i den sentrale klagenemnda for håndverkstjenester.
-Grunnen til klagene
på rørleggere er at faget er komplisert, mener Backe. Det er lettere å finne noe å klage på i vårt fag enn eksempelvis hos tømrere eller murere. I siste kvartal har for øvrig elektro-bransjen gått forbi oss, uten at vi skal glede oss over det, sier han med et smil.
-Vi har en viktig jobb å gjøre i kvalitetssikring av det arbeidet våre rørleggere utfører, og det er en prosess vi står i hver eneste dag, sier Backe.
Nemnda ble opprettet
som et samarbeid mellom Forbrukerrådet og ti bransjeorganisasjoner. Hittil i år har nemnda behandlet 21 saker. Forbrukerne har fått medhold i halvparten av sakene.
– Rørleggeroppdrag er ofte kompliserte arbeider der det er vanskelig å bedømme omfanget av arbeidet før man starter, og da blir ofte prisen tvistepunktet, sier underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.
De avviste klagene som gjelder uorganiserte bedrifter blir henvist til Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Utvalget kan gjøre bindende vedtak på linje med en dom, mens nemndas vedtak kun er rådgivende og ikke juridisk bindende for bedriften.
Organiserte og uorganiserte bedrifter
Helde mener at det ikke er lett for forbrukerne å skille mellom organiserte og uorganiserte bedrifter.Cirka 4.600 bedrifter er tilknyttet klagenemnda, mens det finnes rundt 40.000 bedrifter totalt i næringen.- Det er et stort behov for å øke forbrukernes bestillerkompetanse ved kjøp av håndverkertjenester. Undersøkelser SIFO har gjennomført viser at kun 29 % av forbrukerne ber om, og sammenligner, tilbud fra flere firmaer før de engasjerer en håndverker, sier Roger Helde. Forbrukerrådet har i samarbeid med Byggekostnadsprogrammet utviklet nettstedet forbrukerportalen.no/bolig som et informasjonstilbud til forbrukere som skal pusse opp, kjøpe ny bolig eller bygge bolig. – Vi håper nettsidene kan endre forbrukernes atferd for hvordan de orienterer seg i dette markedet, sier Roger Helde.