Språkbarriere
Landsmøtet i Norges Byggmesterforbund er svært bekymret for rekrutteringen til yrkesfagene generelt og tømrerfaget spesielt, og stadig flere ungdommer søker allmennfaglig påbygging i stedet for å søke læreplass. I og med at byggenæringen er på full fart oppover igjen etter finanskrisa er behovet for faglært arbeidskraft stigende. Men mange steder blir den utstrakte bruken av innleid utenlandsk arbeidskraft også et hinder for en del unge som ikke føler seg hjemme når majoriteten på byggeplassen snakker et annet språk enn norsk. Byggmesterforbundet mener at det kan virke som at for stor andel utenlandsk arbeidskraft fortrenger ordinære læreplasser.
– Det må derfor bli mer attraktivt å være lærling og vi må øke yrkesstoltheten både for lærling og fagarbeider sier Norges Byggmesterforbund, som ikke mener at lovbestemt rett til læreplass eller andre mer eller mindre lite gjennomtenkte ordninger er veien å gå for å få etablert flere læreplasser.
Status
– Det må gi større status å være lærebedrift og ikke økte kostnader. I fag hvor det er lang tradisjon med lærlinger må det offentlige prioritere godkjente lærebedrifter med lærlinger når arbeid settes ut på anbud. Det må arbeides for at det å være godkjent lærebedrift blir et kvalitetsstempel. Det må lønne seg for bedriftene å ha lærlinger, mener forbundet.
Norges Byggmesterforbund understreker også at byggenæringen må fremstå som en attraktiv næring med jobb og karrieremuligheter og ikke som en næring bestående av utenlanske produksjonsarbeidere under norsk ledelse, dersom man skal få ungdommen til å sate på den.
– Medlemmene i Norges Byggmesterforbund kan ikke på så sikt basesere seg på at utenlandsk arbeidskraft til enhvert tid skal fylle opp dette behovet for arbeidskraft, mener forbundet, som lister opp følgende tre punkter:
– Tiltak som iverksettes fra offentlig myndighet for å skaffe flere læreplasser må ikke gi økte utgifter til den seriøse delen av næringen.
– Stopp utarmingen av norsk fagkunnskap som gir færre tradisjonsbærere.
– Gi forutsigbare rammebetingelser som gjør det mulig for bedriftene å ta opplæringsansvar.