Nyheter

– Fortsatt tøft marked

Bildet: Administrerende direktør i Uponor
Bildet: Administrerende direktør i Uponor
02.02.10: Uponor jobber med mange nye, spennende segmenter, og ser flere muligheter enn problemer i et fortsatt tøft marked.
Av Birgitte Sofie Henriksen

Med en forventet vekst i antall nye boliger i 2010, og en omsetning hvorav rundt 60 prosent er boligrelatert, ser administrerende direktør i Uponor, Halvor Aalerud flere muligheter enn problemer i året som ligger foran. Det til tross for at han regner med at markedet fortsatt vil være tøft. 

20 prosent nedgang
Aalerud synes at selskapet klarte seg forholdsvis bra gjennom fjoråret, selv om nedgangen var vel så stor som forventet.

– Vi forventet en nedgang på 15-20 prosent, og fikk en nedgang på 20 prosent. Vi har likevel klart oss relativt bra, men det er mye fokus på kostnader selvsagt, når salget går tilbake, sier han til VVS aktuelt. 

Når det gjelder tiden fremover, jobber Uponor med mange nye segmenter som Aalerud omtaler som spennende.

I tillegg til de tradisjonelle produktsystemene sine, satser selskapet på boligventilasjon i plast, energisystem for varmepumpeløsninger, komfortpanel som varme- og kjøleløsning for i hovedsak kontorbygg, samt arenasystem for fotball- og isbaner.

– Vi lanserte i høst et nytt styresystem for gulvvarme som vi har stor tro på i 2010. På rør i rør kommer det flere nyheter utover året, både mindre endringer og større lanseringer, sier Aalerud. 

Han ser positivt på VVS dagene:
– Uponor har budsjettert med deltakelse på VVS dagene, så vi skal delta i år også. Det er en flott måte å treffe mange kunder på, avslutter han.