Sanitær

Fra GROHE til Ifö

Bildet: Daglig leder i GROHE
Bildet: Daglig leder i GROHE
09.06.11: Etter tre og et halvt år som Trade Marketing Manager i GROHE er Kjetil Grønbakken nå klar til å gå tilbake til Ifö og stillingen som Country Manager.
Av Birgitte Henriksen

Kjetil Grønbakken slutter i Grohe første august, og går rett over i stillingen som Country Manager i Ifö, hvor han også jobbet før han startet sin karriere i Grohe.

Lærerike år
– Jobben blir mye av det samme som jeg gjør i Grohe, med kontakt med samarbeidspartnere, kjeder, grossister og tett samarbeid med salgsapparatet, sier han til VVS aktuelt.

Grønbakken legger ikke skjul på at det har vært en positiv opplevelse å jobbe for GROHE, samtidig som han ser frem til å ta fatt på nye utfordringer i Ifö.

– Det har vært noen utrolig morsomme og lærerrike år. Samtidig som jeg gleder meg til å begynne på noe nytt er det vemodig å slutte her. Det er en fantastisk gjeng, sier han om sine kollegaer i GROHE.

Felles utfordringer
Han mener det er morsomt og spennende å kunne fortsette innenfor VVS- bransjen, men understreker at det er en god del felles utfordringer for de ulike aktørene i bransjen. Innkjøp fra grossister i andre land, et stadig voksende og viktig byggevaremarked, import fra andre markeder og samarbeidspartneres satsing på egne merkevarer er aktuelle utfordringer.

Nøyaktig hva han vil ta tak i når han går over i den nye stillingen i Ifö har han ikke klart for seg ennå, men han mener det er utfordringer der som alle andre steder. Et tett og godt samarbeid med viktige aktører i bransjen er noe av det han synes er viktig å jobbe videre med.

– Og så er jo byggingen godt i gang igjen, så prosjektmarkedet er viktig, understreker han.

Design og teknikk
Design er et område som spiller en stadig større rolle, også på baderomsmarkedet. Denne uken ble det kjent at GROHES designteam ble beæret med red dot- utmerkelsen ”Årets designteam 2011”.
– GROHE-teamet har virkelig stått på og jobba og designet utrolig mye spennende produkter, sier han, og peker på at de både har tatt for seg det estetiske uttrykket og tekniske funksjoner og finesser.
– Det er imponerende hva de har fått til på så få år. Det er også fint for oss i GROHE at vi har mulighet til å plukke ut de produktgruppene som passer her i Norge, sier han.

Han mener fokuset på design har endret seg betraktelig innen VVS-bransjen de senere årene.
– Tidligere så hadde nok rørleggerne generelt  en stor grad av  myndighet til å bestemme hvilke armaturer forbruker valgte på sitt bad, men nå følger flere og flere med på trendene og får med seg det som skjer andre steder, blant annet gjennom internasjonale interiørmagasiner og nettet. Og det gjør nok at vi kommer til å se en økende andel forbrukere som er svært bevisst på hva de vil ha på sitt baderom. Det er et enormt fokus på kjøkkenet, men badene blir også viktigere og viktigere, sier han.

Samtidig har han inntrykk av at bransjen også er blitt mer opptatt av trender og å finne helhetlige løsninger. Selv om trendene svinger, om enn litt saktere i VVS-bransjen enn i interiør- og motebransjen for øvrig, mener han at folk tenker langsiktig og ønsker produkter som varer. Også av miljøhensyn. I tillegg er vannsparingsfunksjoner blitt mer aktuelle, med tilgang på nye tekniske løsninger som gjør dagens sparedusjer til noe helt annet enn de var for 20 år siden, og med vannmålere og økte vannregninger i stadig flere hjem.
– Men her har vi nok mer å hente ved å legge ennå mer vekt på disse aspektene, avslutter Grønbakken.

Jakten på Grønbakkens etterfølger i GROHE er for øvrig i gang, stillingen ligger utlyst på finn.no.