Sanitær

«Frelseren» som kom og gikk i Grohe

Bildet: Gjensidig vilje til samarbeid for å oppnå gode resultater for Grohe da VVS aktuelt intervjuet Country Manager Karol Partyka og Regional Vice President Jonas Brennwald (t.v) under VVS-dagene i oktober. Foto: Odd Borgestrand.
Bildet: Gjensidig vilje til samarbeid for å oppnå gode resultater for Grohe da VVS aktuelt intervjuet Country Manager Karol Partyka og Regional Vice President Jonas Brennwald (t.v) under VVS-dagene i oktober. Foto: Odd Borgestrand.

Av Odd Borgestrand

Dermed føyer den karismatiske 46-åringen Karol Partyka seg inn i den etter hvert så lange rekken av norske ledere som kom inn i konsernet med visjoner og klare målsettinger, men som bare gjennomførte svangerskapet.

Da VVS aktuelt intervjuet Karol Partyka i april i år sa han at han hadde registrert at forbruket av landssjefer har vært høyt i GROHE. Dette hadde likevel ikke skremt ham fra å takke ja til en utfordrende og spennende stilling. Partyka hadde ingen bransjebakgrunn fra VVS-bransjen, og mente det ikke skulle være et hinder for å lykkes i konsernets målsetting om dobling av omsetning og videre utvikling av en sterk merkevare.

Oppskriften
Med bakgrunn fra bakerikonsernet Vaasan var Partyka tydelig på sin oppskrift i GROHE:

– Vi skal tilføre kompetanse på salg og sørge for trygghet for de ansatte. Alle medarbeidere har et felles ansvar for å dra lasset sammen. Personlig mener jeg at jeg er god til å «snu» bedrifter. Vi har en målsetting om dobling av omsetningen innen 2020. Da er det viktig for oss i det norske teamet at også GROHE sentralt innfrir. Forventningene går begge veier, understreket Partyka, som slo fast at hans planer var å bli med på suksess-reisen fram mot 2020, det året Grohe skulle bli en god nummer to i det norske markedet.

Et mislykket prosjekt
Uansett hva som har foregått i styrerommet til Nord-Vest-Europa, og i interne samtaler mellom Regional Vice President Jonas Brennwald og Partyka, må det smerte at prosjekt «stabilitet» mislyktes nok en gang. Brennwalds eget utsagn fra april blir dermed ytterligere forsterket. Den gang sa han:

– Det smerter oss at vi ikke har lykkes med å beholde Country Managere i Norge de siste årene. Det er vondt når ekteskapene ender i skilsmisser. Vi skal uansett være ydmyke for den realitet at vi som et internasjonalt konsern ikke har lykkes på den måten vi har ønsket i det norske markedet.

PR-byråets nyhetsvinkel
Det blir patetisk når Grohe`s faste PR-byrå, Handeland Pr nærmest «gjemmer bort» nyheten om lederskifte nok en gang. I pressemeldingen som gikk ut denne uka fokuseres det på kraftig satsing og styrket markedsposisjon. At Karol Partyka forlater jobben etter ni måneder pakkes inn i en uttalelse om at tiden var inne for endringer, eller som det står: «Vi har kommet til at det nå vil være hensiktsmessig å slippe andre krefter til. Vår Markedssjef har gått en god skole hos Karol, og vi er stolte over å i dag kunne presentere Ole Christian Mork som selskapets nye Country Manager. At Ole Christian Mork nå blir Country Manager er en del av den planen som ble lagt da Ole Christian startet i Grohe. Endringen blir iverksatt 1.1.2017.»

Den planen har aldri vært kommunisert ut i media eller marked, og måten den nå kommuniseres på er ikke med å styrke tilliten til konsernet. Etter å ha fulgt lederprosessene i Grohe de siste 10 årene kan vi slå fast at sannheten har mange ansikter i dette konsernet.

Ville bygge tillit
Under VVS-dagene var det en offensiv Country Manager som uttalte seg til VVS aktuelt. Der bekreftet han at han ville bidra til å selge gode varer og tjenester, og samtidig kvalitetssikre at organisasjonen leverer kvalitet i alle ledd.

– Selv om vi har gode produkter er det likevel menneskene i organisasjonen jeg er mest opptatt av. Vi er 12 medarbeiderne som er Grohe i Norge. Det er vi som må bygge tillit hver eneste dag, og jeg blir stolt når vi får tilbakemelding fra våre kunder at vi har endret oss i en positiv retning, både når det gjelder imøtekommenhet og ikke minst hjelpsomhet, sa den avgåtte Norges-sjefen.

Den nye Norges-sjefen, Ole Christian Mork, har hatt en sentral rolle som markedssjef i Grohe det siste året. Før dette var han global markedssjef i Swix. Så får vi se om det blir god gli og godt feste for den niende topplederen på like mange år.

Ingen kommentarer foreløpig
Karol Partyka har i dag gyldig privat grunn til ikke å komme med utfyllende kommentarer til sin fratreden, men har lovet å komme tilbake i romjula.

Den nye Country Manager Ole Christian Mork sier til VVS aktuelt at statistikken over antall ledere de siste årene ikke skremmer, og at han gleder seg til å ta over topplederjobben fra nyttår.