Sammen med brevet får rådmennene fem eksemplarer av Arbeidstilsynets oppsummering etter 301 tilsyn i norske skoler. I oppsummeringen finnes en liste over fellestrekk ved de kommunene som arbeider godt for å sikre inneklimaet på skolene de har ansvar for.
– Vi ønsker med dette å formidle våre erfaringer til kommuner og skoler som ikke har hatt tilsyn, slik at de kan lære av hva andre har gjort, sier direktøren i Arbeidstilsynet.
Et viktig kjennetegn ved de som jobber godt med vedlikehold av skolebygg, er at de har satset på et bredt samarbeid mellom ulike aktører som har ansvar og kunnskap om inneklimaet. Der eiendomsavdelingen og representanter fra skolen går sammen på rundene ser man lettere helheten og får sett det byggetekniske i sammenheng med arbeidsmiljøet til de ansatte.
– Etabler regelmessige møter der ledelsen i kommunen, skoleledelse, eiendomsavdeling, renholdere, verneombud og tillitsvalgte møtes. Vi har erfart at i kommuner som får til et godt samarbeid mellom disse, fungerer vedlikeholdsarbeidet best, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen.