Nyheter

Fylkeskommune tar grep mot sosial dumping

Ansatte i AFK eiendom FKF studerer kontrakter. Foto: André Strand
Ansatte i AFK eiendom FKF studerer kontrakter. Foto: André Strand

I 2017 kjøpte Akershus fylkeskommune varer og tjenester (herunder bygg- og anleggstjenester) for totalt 5,8 milliarder kroner. Nye seriøsitetskrav skal gjelde for fylkeskommunens leverandører og deres underleverandører. De nye kravene er en videreutvikling av tidligere bestemmelser og inneholder også sanksjonsmuligheter for oppdragsgiver dersom krav ikke blir oppfylt.

Seriøsitetsbestemmelsene inneholder totalt 16 krav, herunder krav om bruk av HMS-kort, krav til bruk av faglærte håndverkere, krav om bruk av lærlinger og krav til lønns- og arbeidsvilkår. Seriøsitetskravene innebærer også begrensninger i bruk av underleverandører og gir oppdragsgiver rett til å innhente skatte- og avgiftsopplysninger.

– Det har vært tungtveiende at kravene skal være noe å strekke seg etter, men samtidig mulige å oppfylle for seriøse aktører. Vi har derfor rådført med de viktigste partene i arbeidslivet. Videre har det vært viktig for oss at fylkestinget har satt den endelige signaturen på de nye seriøsitetskravene. Det er mitt inntrykk at et samlet fylkesting støttet dette tiltaket, sier innkjøpssjef i Akershus fylkeskommune, Hege Øye Berg.

Ny anskaffelsesstrategi
19. mars 2018 vedtok fylkestinget en ny anskaffelsesstrategi hvor ett av målene er at «Akershus fylkeskommune skal sørge for at våre kontrakter og vår kontraktsoppfølging forhindrer arbeidslivkriminalitet og sosial dumping» og en handlingsplan for å nå dette målet. Det ble også vedtatt egne seriøsitetskrav, og for å understøtte arbeidet ble det opprettet en kompetanse- og ressursgruppe (KORG) for seriøst arbeidsliv. Gruppen koordinerer arbeidet med oppfølging av seriøsitetskravene og skal opparbeide seg særlig kompetanse på området.

Oppfølging av krav
I etterkant av fylkestingets vedtak har fylkeskommunen hatt fokus på oppfølging av kravene i kontraktene som skal sikre et seriøst arbeidsliv. Revisjonsselskapet BDO har bistått med å videreutvikle rutiner og prosedyrer for kontroller, som skal sikre at leverandørene oppfyller de krav som stilles. Det har også blitt gjennomført en workshop for ansatte i fylkeskommunen som jobber med innkjøp (AFK eiendom FKF, Akershus KollektivTerminaler og innkjøpsstab) med særlig fokus på bygg- og anleggskontrakter.

– Det er vårt ansvar å sikre at de entreprenørene vi inngår avtale med bidrar til et seriøst arbeidsliv gjennom oppfyllelse av fylkeskommunens seriøsitetskrav. Workshopen var nyttig for at vi fremover skal bli enda bedre til å foreta risikovurderinger og følge nøyere opp der det trengs. Vi må også kommunisere tydelig med aktørene i markedet og våre kontraktspartnere. Vi er avhengig av et tett samarbeid med entreprenørene for å lykkes, sier Øye Berg.

I 2019 vil det være økt fokus på oppfølging av seriøsitetskravene. Det vil bli tatt utgangspunkt i utvalgte prosjekter/kontrakter for gjennomgåelse og arbeidet med å gjennomføre kontroller vil bli intensivert.