Bærekraft

Geberit bidrar til å oppfylle kravene i EUs taksonomi

Bildet: - Geberit har nøye tilpasset sine løsninger for å gjøre det enkelt for kundene å dokumentere samsvar, sier Gro Fjelstad, Head of Product & Aftersales i Geberit

Geberit lanserer nå en komplett dokumentasjon som viser hvordan selskapets produkter, kompetanse og styringspraksis kan hjelpe aktører i byggebransjen med å oppfylle kravene i EUs taksonomi.

EUs taksonomi er et sentralt verktøy for å identifisere miljømessig bærekraftige investeringer, og stiller tydelige krav til blant annet vannbesparende løsninger i nybygg og rehabiliteringsprosjekter. Med fokus på åpenhet og redusert risiko for grønnvasking, er taksonomien et viktig rammeverk for både investorer, utviklere og leverandører.

– Geberit har nøye tilpasset sine løsninger for å gjøre det enkelt for kundene å dokumentere samsvar. Vi tilbyr nå grundig dokumentasjon som dekker både tekniske kriterier og sosiale minimumsgarantier, sier Gro Fjelstad, Head of Product & Aftersales i Geberit.

Klar for kravene i avsnitt 7.1 og 7.2
Avsnittene 7.1 og 7.2 i EUs taksonomi stiller krav til vannbesparende produkter i bygg. Geberit og Porsgrunds produkter – som innbyggingssisterner, gulvstående toaletter og urinaler – oppfyller eller overgår disse kravene. Med forhåndsinnstilt 4/2-liters skyll i både vegghengte og gulvstående løsninger, kan samsvar enkelt dokumenteres via produktdatablad.

Geberits bidrag til etterlevelse inkluderer:
Innbyggingssisterner og gulvstående toaletter med forhåndsinnstilt 4/2-liters skyll

  • Urinaler med lavt skylle volum eller vannfrie modeller
  • EPD-er som dokumentasjon for livsløpsvurdering (LCA)
  • Leverandørerklæringer for produkter med SVHC-stoffer
  • Dokumentert etterlevelse av sosiale minimumsgarantier
  • Resirkulerbare produkter med dokumentasjon for gjenbruk og demontering

– Vi ønsker å gjøre det enkelt for våre kunder å ta bærekraftige valg med trygghet. Dette er en del av vårt langsiktige engasjement for å skape varige verdier i byggebransjen, sier Fjelstad avslutningvis.

logo
Bjørn Laberg