Hurtigruteskipet MS Finnmarken sto værutsatt helt nede i vannkanten i Stokmarknes i nesten 30 år. Etter alle disse årene begynte både vær og vind å tære på skipet, og ildsjeler i området kjempet for å redde det. Da det endelig ble bestemt at skipet skulle vernes og Hurtigrutemuseet skulle rustes opp, var det Geberit som fikk ansvaret for å levere rørsystemer til bygget – en ikke ubetydelig jobb med tanke på at vernebygget skulle kunne bevege seg mye i et svært værutsatt området på den nordnorske kysten.
En trygghet for vernebygg
Rundt museumsskipet er det bygget et beskyttende glassbygg som er designet spesielt for å tåle det harde klimaet i nord: Bygget er beregnet for å kunne bevege seg hele åtte centimeter ved full storm og orkan. Det setter høye krav til rørsystemet som går mellom museet og det nybygde glassbygget ettersom bevegelighet i bygget øker faren for rørbrudd.
– Her er Geberits løsning skreddersydd ned til minste detalj på grunn av byggets utforming. Rørledningene er blant annet plassert horisontalt og systemet er helsveiset fra grunnen og helt opp til taket, sier Geir Jimmy Søreng, prosjektleder i Geberit, i en pressemelding.
Bildet: Det er overgangen mellom museet og det nybygde glassbygget som kritisk med tanke på rørsystemet. Foto: Nordfra.no/Kolbjørn Hoseth Larssen
Geberit-system eliminerer risiko for lekkasje
Geberit har jobbet i nært samarbeid med RK Rør AS, og gjennomført total prosjektering av bygget ut ifra rørleggers ønsker. Ettersom bygget er svært værutsatt, tok RK Rør AS kontakt med Geberit for å få innspill til hva som var den beste måten å gjennomføre prosjektet på.
– Geberit har beregnet systemet, tegnet inn føringsveier hvor rørene skal gå og beregnet antall sluk for hele bygget, forteller Søreng i Geberit.
I byggeprosjektet er det brukt rør fra UV-systemet Pluvia. Pluvia-systemet er det eneste systemet på markedet som leverer rør i plastmateriell. Det satte prosjektleder Tomas Maske hos RK Rør AS pris på:
– UV-systemene vi har brukt tidligere består av kobberjern og støpejern, som kan være tungt. I dette prosjektet valgte vi Pluvia-systemet som er lettere å jobbe med, og så får vi et helsveiset system som eliminerer risikoen for lekkasje. Samarbeidet med Geberit har fungert veldig godt, sier prosjektleder Maske.
Geberit har bidratt på signalbygg rundt omkring i verden, men Hurtigrutenmuseet og MS Finnmarken er det første norske signalbygget bygget med Geberit-systemer.
Bildet: Samarbeidet mellom Geberit og RK Rør AS om vernebygget MS Finnmarken har resultert i flere samarbeid i ettertid. Foto: Nordfra.no/Kolbjørn Hoseth Larssen