Av Jan Kalvik
Formålet med sammenslåingen er å hevde seg i den stadig tøffere konkurransen fra norske og utenlandske byggevarekonserner, melder Dagens Næringsliv.
Steinar Aasland, administrerende direktør i Ahlsell Norge, sier i en kommentar at «…vi kan ikke bruke samme store midler som Bauhaus og Ikea på markedsføring. Derfor må vi konkurrere på selve rørleggerfaget».
Den nye rørleggerkjeden blir landsdekkende både for privat- og bedriftsmarkedet. Store kunder stom Posten Norge og Rogaland Fylkeskommune er allerede på plass. Det som er typisk er at store bedrifter ønsker landsdekkende avtaler.
Det nye kjedeselskapet vil bli eid delvis av medlemmene og delvis av Ahlsell. Medlemmene vil selv sitte på 66 prosent av aksjene, mens Ahlsell har 34 prosent.
Generalforsamlingen vil bli holdt på Gardermoen 11. september.
1. januar skal alt være klart, men også Konkurransetilsynet vil få anledning til å uttale seg ettersom dette blir en kjede som vil ruve solid i det norske rørleggerlandskapet.