Nyheter

Grønt lys for grønn industrioffensiv

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde
21.11.12: Enova er i gang med en offensiv kampanje overfor norske industribedrifter. Enova ønsker med dette å sette søkelyset på uutløste potensialer for energieffektivisering, og i tiden fremover vil man se film og annonser fra Enova i flere mediekanaler.
– Vi ønsker å hjelpe industrien til å ta de grønne valgene. Energieffektivitet gir bedriften en rekke konkurransefortrinn i tiden som kommer. Fremtidens bedrifter må være energieffektive for å hevde seg, sier områdeleder for Industri i Enova, Marit Sandbakk. 

Enova har siden 2002 kontraktsfestet støtte til prosjekter med Industrien på nær 1,7 milliarder kroner gjennom industriprogrammene. Kontraktsfestet energiresultat for disse er ca 4,5 TWh og utløser investeringer tilsvarende 7,5 milliarder kroner.
I perioden 2012-2015 vil man sette inn 2-3 nye milliarder kroner mot industrien; nær dobbelt så mye i inneværende 4 års periode som det vi totalt har kontraktsfestet de første 10 årene.

– For å gjøre industrien bevisst sine muligheter – også på de helt enkle tingene, og ikke bare de store omfattende investeringene i kjerneprosess, har vi etablert et program som skal bidra til introduksjon av energiledelse i industrien. De store pengestrømmene fra Enova vil nok gå til de investeringene industrien sliter med å få utløst, men en ikke ubetydelig innsats vil være rettet mot å bidra til økt kompetanse og bevissthet i industrien, sier Sandbakk. 

Potensialstudier har vist at så mye som 5 – kanskje 6 TWh av mulige energieffektiviseringspotensialer i industrien ikke blir realisert som følge av manglende bevissthet og kompetanse. Med en snittpris på energi på 30 øre/kWh betyr det at mer enn 1,5 milliarder kroner hvert år tapes som følge av at bedriftene ikke har fått satt dette arbeidet i system og tatt konsekvensen av hva dette innebærer.