Av Odd Borgestrand
Den nye direktøren har flere klare markeringsbehov på vegne av Cimberio.
Raasok kjenner sin tidligere sjef svært godt. Sammen jobbet de ved Astrup AS, en av landets ledende selskaper innen maskinering, plate/sveis og plast, før Sture Ombler ble bedt om å ta over Cimberio sin norske avdeling. En måned etter overtakelsen i 1997 ble Raasok bedt om å bli med som selger i selskapet. 22 år senere er han tydelig på at sjefsstillingen er noe han med glede takket ja til.
Raasok har ingen formell VVS-utdannelse. Han har lang fartstid i Forsvaret og har erfaring både med å håndtere penger og personell. Raasok har også Kværner Engineering på sin CV i tillegg til arbeid med plastrørsystemer i Astrup. Raasok har gått den praktiske veien og har en unik interesse for faget. Derfor er han da også regnet som en meget dyktig fagmann.
– Jeg kan vel si at min læretid innen VVS-faget nå har vart i 22 år, og noe har jeg selvsagt fått med meg på disse årene. Det er utrolig mange hyggelige mennesker i denne bransjen, og derfor trives jeg også godt nettopp blant VVS-folket, sier han med et smil.
Smilet blir borte når Raasok skal trekke fram det han er minst fornøyd med i bransjen.
– Vi er i en bransje preget av fokus på egne merkevarer. Cimberio har i alle år vært en grossisttro leverandør som har bidratt til å styrke grossistleddet. Som takk for dette opplever vi nå at grossistene nærmest misbruker sin markedsmakt ved kun å fremme egne merkevarer, styre våre priser og underprise egne merkevarer.
– Vi kan selvsagt flytte beslutningene fra grossisten og over til kjedene og de stor aktørene. Dermed får disse bedre kunnskap om våre produkter og til priser vi mener er riktig i det skandinaviske markedet, sier Raasok.
I dag går 99 prosent av omsetningen i Cimberio gjennom grossistene, og da i all hovedsak Ahlsell, Brødrene Dahl og Heidenreich.
– Selv om vi nå møter våre partnere i grossistleddet som våre sterkeste konkurrenter har vi altså hatt den strategien at vi alltid har støttet opp om dette leddet. Det er jo en selvfølge at vi er avhengig av å selge våre produkter. Vi kan ikke lenger sitte rolig og se på at grossistene «gjemmer bort» Cimberio som merkevare. Strikken er strukket lenger enn langt allerede, slår Raasok fast.
Les hele dette intervuet i VVS aktuelt nr. 7, som snart går i trykken.
Ikke abonnent på bransjens største VVS-fagblad? Tegn abonnement her