I år markerer Gustavsberg et imponerende jubileum – 200 år med innovasjon, design og kvalitet. Reisen startet i 1825 da Gustavsbergs første porselensfabrikk ble bygget. I dag er Gustavsberg et av Sveriges ledende varemerker innen baderomsdesign. Kjennetegnende for merkevaren er produkter der form møter funksjon, med et tydelig skandinavisk design.
– Å feire 200 år er noe helt spesielt. Det gir oss en mulighet til å se tilbake på alt vi har oppnådd innen god design, funksjonalitet og brukervennlighet. Samtidig ser vi fremover mot mange spennende år. Som en del av feiringen av 200-årsjubileet lanserer vi en helt ny baderomsserie i 2025, sier Anna Strand, kommunikasjonssjef i Gustavsberg.
Her er noen milepæler:
- 1825: Byggingen av Gustavsbergs første porselensfabrikk starter.
- 1920: Vårgårda armatur grunnlegges og baner vei for en ny æra med smarte løsninger for vann og avløp.
- 1939: Gustavsberg blir baderomsprodusent og en ny fabrikk for sanitærporselen åpnes.
- 1940: Det første lavtspylende toalettet lanseres – en forløper til dagens vannbesparende modeller.
- 1947: Gustavsberg revolusjonerer baderomsmarkedet med nye formstøpte stålbadekar, som er lettere og enklere å håndtere enn de tidligere støpejernsbadekarene.
- 1950-tallet: Estetikk i baderommet blir stadig viktigere. Med sin sterke designarv driver Gustavsberg utviklingen fremover. Stig Lindberg designer flere servanter, til tross for sterk motstand mot standardmål og produksjonsvilkår.
- 1965-1975: Det svenske «Miljonprogrammet» introduseres. På ti år bygges én million boliger, noe som fører til økt etterspørsel etter badekar, servanter og toaletter. Gustavsberg blir en nøkkelaktør og bidrar til å etablere en ny standard som fortsatt er relevant i dag.
- 1980-tallet: Gustavsberg lanserer verdens første vannbesparende blandebatteri, en innovasjon som belønnes med et globalt patent.
- 1992: Blandebatteriene får doble sparefunksjoner – både vannbesparende og energibesparende.
- 2012: Energiklassifiserte blandebatterier introduseres på markedet. Gustavsberg får toppresultater for sin Nautic-serie.
- 2021: Gustavsberg blir en av de første produsentene i Norden som tilbyr sanitærporselen og blandebatterier med miljødeklarasjoner i henhold til det internasjonale EPD-systemet (Environmental Product Declaration).
- 2024: Gustavsberg lanserer verdens første kjøkkenkran med energiklasse A.
- 2025: Gustavsberg lanserer en helt ny baderomskolleksjon i forbindelse med 200-årsjubileet.
– I dag er Gustavsberg synonymt med stilrene og funksjonelle baderomsprodukter for alle. Med 200 års erfaring fortsetter selskapet å utvikle innovative løsninger for fremtidens baderom – alltid med den samme lidenskapen for kvalitet og design som har preget Gustavsberg i to århundrer, sier Anna Strand avslutningsvis.