Sanitær

Hansgrohe tar oppgjør med kopier

Bildet: 10.000 kopier av "Raindance" ble destruert av ledelsen i Hansgrohe i Tyskland.
Bildet: 10.000 kopier av "Raindance" ble destruert av ledelsen i Hansgrohe i Tyskland.
08.10.09:Hansgrohe i Tyskland har tatt et solid oppgjør med kinesiske kopier av Hansgrohe kraner og dusjer. Markedssjef for Hansgrohe i Europa, Franziska Moscke, er sterkt bekymret over det store antall kinesiske produsenter som kopierer både merkevare og produkter fra Hansgrohe.  
Av Odd Borgstrand
I forrige uke gjennomførte selskapet sin egen demonstrasjon der de destruerte 10.000 kinesiske kopier utenfor sitt tyske hovedkontor.
-Vi finner oss ikke at kineserne stjeler vårt navn og rykte gjennom omfattende kopiering, sier hun til VVS aktuelt. Hun håper alle seriøse aktører i bransjen gjennomfører lignende aksjoner for å få en slutt på denne aktiviteten.
-Det er seriøse aktører også fra Kina, og vi produserer armaturer i dette landet med tysk kvalitet, understreker hun. 

Et kompliment holder ikke
-Kopien er den ærligste form for kompliment, er et ordtak fra Østen, men kopiene er en trussel vi ikke kan leve med. Det er produktsukessen ”Raindance” som er mest kopiert.
Det er ofte ikke bare produktets design, men selv produktinnpakning, logoer og bokstaver som blir kopiert for å dra nytte av merkevaren Hansgrohe.  også.  Om lag tre prosent av den totale omsetningen er kopier, noe som tilsvarer 180 millioner norske kroner.
Hansgrohe AG har bestemt seg for å anlegg sak mot ethvert forsøk på å selge kopier av sine kraner og dusjer . Tidligere i år ble 10.000 kopier konfiskert og ødelagt også i i Belgia.

Ingen nåde for pirater
Nestleder for Hansgrohe AG, Richard Grohe, mener det er en tvilsom ære å bli kopiert i et så stort omfang som hans selskap er utsatt for.
– Her stjeler kineserne både navn, produktdesign og lurer samtidig forbrukerne til å tro at de kjøper tysk kvalitet, sier han.