Aktuelt

Håp for skandaleflyplassen?

Bildet: Nå har Europa-Kommisjonen godkjent de tyske myndighetens planer om å skyte 8 milliarder kroner inn i det offentlige eide lufthavnselskapet
Bildet: Nå har Europa-Kommisjonen godkjent de tyske myndighetens planer om å skyte 8 milliarder kroner inn i det offentlige eide lufthavnselskapet

Etter ti år med rot og byggeskandaler er det nå håp for at Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt (BER) kan åpne i 2017. Lufthavnen skulle ha stått klar i 2011, men prosjektet er blitt både forsinket og fordyret, på grunn av en nærmest uforståelig lang liste av tekniske problemer.

Blant annet skulle lufthavnens brannsikringssystem bygges helt om. Kilometervis av kabler og en stor del av byggautomasjonssystemet måtte utskiftes, for å gjøre det mulig å slukke lyset i terminalen, som ellers hadde vært tent døgnet rundt, i en årrekke.

Nå har Europa-Kommisjonen godkjent de tyske myndighetens planer om å skyte 8 milliarder kroner inn i det offentlige eide lufthavnselskapet, samt gi statsgaranti for et lån på ytterligere 8 milliarder kroner, som selskapet skal hente hos private investorer.

Pengene skal brukes til at ferdigstille prosjektet, blant annet ventilasjonssystemet og forbindelsen til lufthavnens togstasjon, samt å utvide terminalen, skriver Europa-Kommisjonen på sin hjemmeside.

Her er noen av utfordringene i prosjektet så langt:

• Prosjektledelsen er politisk valgt. Siden problemene med fremdriften oppstod, har man fredet seg selv og samtidig sparket ledelsespersoner, samt konsortiet av prosjektrådgivere. Dette har satt flyplassprosjektet minst to år tilbake.

• Det er ikke utarbeidet komplette tegninger, som alle underleverandører har kunnet forholde seg til. Rørføring og installasjoner er underdimensjonerte og store deler av kabelarbeidet er utført flere ganger. De fleste sjakter, gulv, vegger og himlinger skal nå brytes opp og kontrolleres. Store deler av ventilasjons- og el-arbeidene, samt sanitærsystemene skal prosjekteres på nytt.

• Arbeidet har i lange perioder stått stille, fordi underleverandører har nektet å utføre arbeidet uten forskuddsbetalinger. Dette fordi lufthavnselskapets likviditet flere ganger har vært faretruende lav.

• Byggherren ønsket under byggeprosessen i alt 286 endringer: Blant annet ble check-in-området kraftig redusert, til fordel for vesentlig større shopping-områder. Dette har påvirket kapasiteten på flyplassen. Det skulle etableres en business-lounge i venteområder, men denne har også blitt krympet. Nye sikkerhetsbestemmelser har krevd større areal, men ble alt for sent implementert i prosjektet.

• Offisielt er hovedproblemet at det unike styringssystemet til brannventilasjonsanlegget ikke er kommet i funksjon. Til tross for velrenommerede underleverandører, mangler man TÜV- godkjennelsen.

(Kilde: ing.dk)