Av Odd Borgestrand
Atlanta
Administrerende direktør Per Inge Sævareid er ikke blant de som skryter av selskapets resultater. Han er mest opptatt av hele tiden å finne de beste løsningene for sine kunder, slik at de kan redusere sine kostnader, øke firmaets verdi og bidra til at organisasjonen driver med økt effektivitet og lønnsomhet.
– Bedrifter som bruker IFS Applications har et godt grunnlag for å optimalisere, endre og forenkle sin virksomhet, og vi i Addovation kan bidra på ulike områder og i ulike roller, forklarer han overfor Byggfakta.
Med kontorer i Drammen, Jönköping, Göteborg og Luleå dekker Addovation hele Skandinavia med sine nærmere 70 medarbeidere. Selskapet har også et team i Sri Lanka som hjelper selskapet med å bygge tilleggsløsninger for IFS, noe som også ligger i navnet Addovation.
Satser på innovasjon
Per Inge Sævareid mener den nye IFS Applikasjon 10 som ble lansert med helt ny og intuitiv brukeropplevelse og over 500 nye funksjonelle forbedringer løfter selskapet og alle partnere et viktig steg opp og fram i konkurransen med andre aktører i markedet.
– Vi får nå et enda sterkere produkt, og IFS viser styrke og at de virkelig satser på innovasjon. Det er positivt for oss som skal selge produktene og implementere nye løsninger i en digital hverdag blant hovedsakelig skandinaviske kunder.
Addovation har dyktige innovatører som har bygget tilleggsløsninger til IFS-applikasjonene. I tillegg til et stort og stabilt ERP-system er det ofte behov for individuelle justeringer hos mange av selskapets kunder.
Vinn-vinn situasjon
– For våre kunder, IFS og oss er dette en vinn-vinn situasjon, mener Sævareid, som selv har 16 års fartstid i IFS. Etter så lang tid i samme selskapet var tiden inne for å etablere egen virksomhet og realisere egne visjoner og nye teknologiske løsninger og plattformer. Etter noen år uten spesielt god kontakt er relasjonene til IFS igjen blitt styrket etter at IFS selv bygget opp en partner-strategi. De største partnerne er Microsoft og Accenture, og på neste nivå ligger Addovation.
Addovations og IFS leier inn dedikerte medarbeidere i hverandres prosjekter, og på den måten styrkes alliansen og kompetansen, mener Sævareid.
Styrken er at vi sammen kan gå inn i komplekse og sammensatte produksjons, vedlikeholds- og serviceløsninger for bedrifter i ulike bransjer. Da er det viktig at vi hele tiden er oppdatert på teknologitrendene og de mulighetene som vokser fram innen den digitale evolusjonen som vi nå er midt inne i. Det som var godt nok i går holder ikke i morgen.
Ønsker bygg og anlegg velkommen
Norsk bygg- og anleggsbransje og VVS-selskaper er ikke blant den dominerende kundegruppen. Sævareid kan ikke gi noen god forklaring på om denne bransjen ligger noe etter, men han ser også at denne bransjen kan ha hatt andre behov og dermed har hatt andre prioriteringer. Han gleder seg imidlertid over at et par norske selskaper i disse bransjen nå trolig er på vei inn i IFS-fellesskapet. Addovation samarbeider med IFS for å gi GK-gruppen best mulige løsninger for sin forretningsdrift.
– Det er mye å hente for bygg, anlegg og VVS som kan høste nyttige og gode erfaringer fra andre industrier som har gått opp løypa gjennom flere år. Bilindustrien er ett eksempel i tillegg til mange høyteknologiske bedrifter.
Byggebransjen har helt sikkert spesielle behov, men det er viktig at bransjen våger å endre seg og være innstilt på å forbedre sine interne prosesser. Omstilling er alltid krevende, men det er samtidig helt nødvendig, og da mener jeg at IFS-applikasjonene kan være med å bygge en ny og framtidsrettet plattform for en rekke selskaper i disse bransjene, sier Sævareid.
Kampen for nye løsninger
Sævareid innrømmer at det hele tiden er et jag etter nye løsninger. De som ikke følger med blir fort utdatert.
– Det kan virke stressende fordi nye løsninger kommer før man har tatt i bruk dagens smarte løsninger. Samtidig er det godt å ha en så stor og sterk leverandør som IFS i ryggen som hele tiden kan følge med på teknologiske trender og muligheter. Samtidig er IFS-partnerne som Addivation en forlenget arm ut mot kunder som trenger tett oppfølging i sine prosesser. Gode relasjoner og gode referanser er helt avgjørende for oss, sier Sævareid, som blant annet har Hafslund, Statnett, Forsvaret, Oslo Lufthavn og Jotun i sin portefølje.