I løpet av det siste halvåret har antall nordmenn som har lagt ut CV-en på det sosiale nettstedet LinkedIn økt fra 600 000 til 750 000. Det har ført til knivskarp konkurranse om talentene, ifølge rekrutteringsbyråene. Nå nekter flere selskaper i utsatte bransjer sine ansatte å laste opp CV-en sin der i frykt for at de vil bli snappet av andre.
Et brudd mot ytringsfriheten
– En arbeidstaker har ytringsfrihet, den er det vi kan kalle teknologinøytral og gjelder uansett hvordan den ansatte ytrer seg. Dermed kan ikke arbeidsgiver nekte arbeidstaker å lage seg profiler verken på Facebook, twitter eller LikedIn. På samme måte som arbeidssgiver ikke kan nekte den ansatte og skrive en kronikk eller artikkel i en papiravis, sier Beate Sire Dagslet.
– Når dette er sagt kan arbeidsgiver i kraft av sin styringsrett sette begrensninger av bruk av sosiale medier i arbeidstiden og på utstyret som den ansatte bruker i sitt arbeide. Arbeidsgiver kan også sette regler for hvordan de ansatte skal ytre seg profesjonelt på sosiale medier. Men da har jeg mer tro på å skape gode holdninger til bruk av sosiale medier enn å gi stramme retningslinjer for hva ansatte kan og ikke kan gjøre.
Gammeldags
Sire Dagslet sier at hun synes arbeidsgivere som nekter sine ansatte å være i sosiale medier også er litt gammeldagse.
– Sosiale medier er kanskje fremdeles ganske nytt, men det er vel med dette som det var med Internett for noen år siden. Isteden for å nekte ansatte å bruke disse kanalene, så burde de oppfordre til bruk. Øvelse gjør mester heter det og ansatte som bruker sosiale medier aktivt kan bli en viktig ressurs for virksomheten på denne kanalen. Virksomheten kan jo selv ha fordeler av å være på disse kanalene i ulike sammenhenger. F.eks kan de «selge seg inn» som et potensielt arbeidssted.
– Arbeidsgivere bør også tenke på at arbeidstakere som er fornøyde høyst sannsynelig ikke vil søke seg ut, om de er på LinkedIn eller ikke. De burde derfor heller jobbe med et godt arbeidsmiljø, karriereutvikling og gode betingelser for på den måten å sørge for at ansatte med CVen takker nei til de som eventuelt måtte gi de et tilbud.