Knapt noen leverandører har opplevd en større nedtur i markedet enn det Hafa-Westerberg/ Hafa Bathroom Group har opplevd de siste tre årene. Lenge før ordet finanskrise var uttalt, gikk omsetningen i bratt nedoverbakke for den svenske storprodusenten av boblekar og baderomsutstyr.
Dårlig arbeid
-Årsaken var en kombinasjon av dårlige produkter og dårlig arbeid i organisasjonen, sier Skogsholm. Han er i dag salgsleder i den norske avdelingen av Hafa Bathroom Group der han kom inn i fjor høst, og startet umiddelbart arbeidet med å få gjenvinne tilliten i markedet.
-Når kunder mottar et elendig produkt, og der er ingen som svarer på telefonen når man ringer inn for å reklamere, så sier det seg selv at bedriften graver sin egen grav, sier Skogsholm ærlig.
-Vi var bare nødt til å ta en del radikale grep for å endre holdningene innad, og innføre markedsorientering og kundebehandling som gjeldende begrep i organisasjonen. For meg går det på å skape tillit, være ærlig og seriøs, og ikke minst være tilgjengelig når kundene henvender seg, sier Skogsholm.
Nye folk
I dag har Hafa-Westerberg kun nye folk i de posisjoner der det sviktet tidligere. Markedsandelene er igjen begynt å ta seg opp, og i mars måned kunne Skogsholm for første gang siden 2005 notere vekst i omsetningen her til lands.
-Betyr dette også at dere nå leverer bedre kvalitetsvarer til markedet?
-Absolutt. Tidene med dårlige produkter er historie, og nå er det full fokus på kvalitet. Alle våre produkter er designet av anerkjente svenske designere, og produksjonen er kvalitetssikret fra A til Å. Vi har mottatt en svensk designpris for ett av våre boblekar, og vi kommer blant annet med en ny steamer til høsten, som vi har enorm tro på. Nå har vi stoppet fallet, og har all grunn til å være forsiktige optimister, til tross for generelt dårlige tider. Hafa-Westerberg har ikke sagt sitt siste ord i VVS-markedet, snarere tvert imot, sier en selvsikker salgsleder, Leif Arne Skogsholm.