Det sier økonomisjef i Heidenreich, Marleen S. Størseth, i en pressemelding.
– Vi er også godt på vei til å innfri en av våre målsetninger med en kostnadsgrad under 20 prosent. Vi jobber steinhardt for å holde våre kostnader nede – samtidig som vi opprettholder en høy servicegrad. Det er mange ulike tiltak som er iverksatt for å jobbe mer kostnadseffektivt. Vi ser at effektiviteten er økt i alle ledd, sier Størseth.
– Med en omsetningsvekst som har gitt oss all- time high omsetning 2 ganger i år opplever vi økt trykk på innkommende og utgående varer på sentrallageret. I samme periode kan vårt sentrallager vise til flere plukkrekorder, samt at vi aldri har hatt så høy plukkeffektivitet som nå i år. Et betydelig lavere sykefravær i alle ledd har også påvirket kostnadsgraden, mener hun.
– Kombinasjonen av høyere omsetning og lavere kostnadsgrad gir et mer konkurransedyktig Heidenreich. Dette er en styrke for våre kunder, noe vi også får daglige tilbakemeldinger om fra våre kunder. Et godt bevis på dette er at vi tar markedsandeler i et tøft marked. I tillegg til et forsterket samarbeid med våre kunder, ser vi også et tettere og sterkere samarbeid med mange av våre leverandører. Som eneste grossist økte ikke vi våre priser 01.05.2020, og dette medførte mange diskusjoner med flere av våre leverandører. Nå ser vi også at disse fruktbare diskusjonene har styrket samarbeidet mellom oss og leverandørene, sier administrerende direktør i Heidenreich, Bjørn Moen.
Moen mener man nå ser positive effekter etter at Heidenreich for ca. 10 år siden ble en del av Cordes & Graefe KG (GC-gruppen), som er Europas største VVS- grossist.
– Vi begynner virkelig nå å se stordriftsfordelene av dette eierskap. Dette går blant annet på fordeler av innkjøpssamarbeid internt i GC- gruppen og ikke minst internasjonale innkjøpsbetingelser. Flere ansatte i Heidenreich er også medlemmer i sentrale utvalg i GC- gruppen som igjen påvirker betingelsene her i Norge. Dette igjen for å innfri våre målsetninger om å være en foretrukket samarbeidspartner for våre kunder, sier Moen avslutningsvis i pressemeldingen.