Sanitær

Hemmet av ”luksus- image”

Bildet: Country Manager Tor Strand Jacobsen i Hansgrohe Norge AS registrerer en positiv markedsutvikling.
Bildet: Country Manager Tor Strand Jacobsen i Hansgrohe Norge AS registrerer en positiv markedsutvikling.
23.01.12: Hansgrohe Norge AS har gjennom 2011 hatt som mål å fremstå som mer enn en luksusleverandør. Country Manager Tor Strand Jacobsen mener bedriften har lykkes i dette.
Av Bjørn Laberg

– Gjennom en bevisst strategi har vi blitt mer synlige og er nå i langt større grad akseptert som mer enn en»luksus-leverandør» av dusj og kraner i markedet, noe som faktisk hemmet oss for inntil noen år siden. Kunder hadde et feilaktig inntrykk av at våre produkter var «for eksklusive», sier Strand Jacobsen til VVS aktuelt.

Prosjektmarkedet øker
Han mener konkurranse- og markedssituasjonen er i positiv utvikling.
– Våre andeler i markedet øker mot både allerede etablerte kundegrupper og nye aktører. Spesielt gjennom 2011 har vi fått mange nye kunder/grupper inn i vår kundeportefølje. Innsalget mot prosjektmarkedet, spesielt rehab, viser en gledelig økning. Utviklingen med stadig lavere marginer tilspisses stadig. Riktignok handler dette mest om det norske markedets tilpasning til europeisk/skandinavisk prisnivå, og marked der marginene i flere år har vært lavere i alle ledd, sier Strand Jacobsen. 

Gjennomregulert
Strand Jacobsen konstaterer at det stadig tilbys et stort utvalg av ”Private Labels” fra både grossister, kjeder – og mindre aktører. Han mener at for mer robuste og design- orienterte produkter er konkurransesituasjonen mer stabil.
– Spesielt fra Europa har vi mange store og kjente armaturprodusenter som sliter med å etablere seg her til lands. Dette har sammenheng med at VVS- markedet i Norge i faretruende høy grad er gjennomregulert av etablerte avtaleverk mellom sterke kjeder og grossister, i tillegg til etablerte leverandører som oss selv, sier han.

Heldig setting
Hansgrohe er ifølge Strand Jacobsen i den heldige situasjon at selskapet øker sine markedsandeler, og har for 2012 budsjettert med en volumvekst på cirka 14 prosent i forhold til fjoråret.
– Forventningen til volumøkning i totalmarkedet på synlige produkter er lavere, den estimerer vi til mellom tre og syv prosent. Vi mener å være i en heldig setting, siden vi kan konkurrere innenfor alle segmenter. Fra ”low cost”,  til det ypperste av eksklusiv design, sier Tor Strand Jacbsen til VVS aktuelt.