Prosjektmarkedet øker
Han mener konkurranse- og markedssituasjonen er i positiv utvikling.
– Våre andeler i markedet øker mot både allerede etablerte kundegrupper og nye aktører. Spesielt gjennom 2011 har vi fått mange nye kunder/grupper inn i vår kundeportefølje. Innsalget mot prosjektmarkedet, spesielt rehab, viser en gledelig økning. Utviklingen med stadig lavere marginer tilspisses stadig. Riktignok handler dette mest om det norske markedets tilpasning til europeisk/skandinavisk prisnivå, og marked der marginene i flere år har vært lavere i alle ledd, sier Strand Jacobsen.
Gjennomregulert
Strand Jacobsen konstaterer at det stadig tilbys et stort utvalg av ”Private Labels” fra både grossister, kjeder – og mindre aktører. Han mener at for mer robuste og design- orienterte produkter er konkurransesituasjonen mer stabil.
– Spesielt fra Europa har vi mange store og kjente armaturprodusenter som sliter med å etablere seg her til lands. Dette har sammenheng med at VVS- markedet i Norge i faretruende høy grad er gjennomregulert av etablerte avtaleverk mellom sterke kjeder og grossister, i tillegg til etablerte leverandører som oss selv, sier han.
Heldig setting
Hansgrohe er ifølge Strand Jacobsen i den heldige situasjon at selskapet øker sine markedsandeler, og har for 2012 budsjettert med en volumvekst på cirka 14 prosent i forhold til fjoråret.
– Forventningen til volumøkning i totalmarkedet på synlige produkter er lavere, den estimerer vi til mellom tre og syv prosent. Vi mener å være i en heldig setting, siden vi kan konkurrere innenfor alle segmenter. Fra ”low cost”, til det ypperste av eksklusiv design, sier Tor Strand Jacbsen til VVS aktuelt.