Nyheter

Hvordan oppnå godt inneklima og god energiøkonomi i skoler?

Illustrasjon: SINTEF
Illustrasjon: SINTEF

– Denne forståelsen har vi tatt med når vi har utformet anvisningen, sier seniorforsker Sverre Holøs i SINTEF i en pressemelding.

Byggforskserien viser hvordan man drifter ventilasjonsanlegg så de gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler. Undersøkelser blant lærere og elever viser at mange opplever dårlig inneklima og mener at dette går utover skolearbeidet. Anvisningen Ventilasjon i skoler beskriver hvordan ventilasjon best skal utformes og brukes for å oppnå godt inneklima.

Hensikten med anvisningen er å sikre drift av ventilasjonsanlegg som gir godt inneklima og god energiøkonomi i skoler. Klager på tørr og dårlig luft, støy og dårlig termisk komfort (trekk, høy temperatur) er vanlig blant elever og ansatte i norske skoler.

– Med riktig prosjekterte og utførte ventilasjonsanlegg har man mulighet til å oppnå god luftkvalitet uten unødig energibruk. Med dagens energipriser er det ekstra viktig å sikre at tiltak for energibesparelser i driften ikke går ut over inneklimaet for de mer enn 800 000 elevene og mer enn 150 000 ansatte i norske skoler, sier Holøs.

Anvisningen gir grundig informasjon om:

• Hvilke lover og forskrifter som er relevante
• Ulike ventilasjonssystemer som brukes i skoler
• Prinsipper for ventilering av rom, og hva luftmengden bør styres etter
• Termisk komfort i klasserom
• Drift av ventilasjonsanlegg

Anvisningen kan brukes både ved nybygging, drift og rehabilitering.