Av Odd Borgestrand
Shanghai
Kineserne kan vvs-bransjen og vil utvilsomt gjøre seg sterkt gjeldende i årene som kommer, mener han. I tillegg til kjente europeiske merkevarer som Hansgrohe, Roca og Duravit var det også kinesiske storprodusenter som virkelig markerte seg. Bogstrand ble spesielt imponert over produktspekteret og kvaliteten fra porselensfrabrikken Toto, som har en stor markedsandel i Kina og Asia for øvrig.
Åpent sinn
-Jeg kom til Shanghai med åpent sinn og har fått en oversikt over hva som blir presentert på det som i realiteten er verdens største VVS-messe. 3500 utstillere, de aller fleste innen bad og interiør, finner du ikke noe annet sted i verden.
Bogstrand syns også det er interessant å se hvordan logistikken fra produsent til forbruker fungerer.
-Etter dette besøket har jeg ingen betenkeligheter med å kjøpe inn kvalitetsprodukter fra Kina.
Det er jo en del holdinger i markedet når det gjelder varer fra Kina, og det er importørene som må ta ansvaret for at vi ikke har fått gode nok varer. På den annen side må vi ha en god dialog med importørene. Vi skal ha god kvalitet til en riktig pris, mener Bogstrand.
Hele artikkelen og flere reportasjer fra Shanghai kan du lese i neste nummer av VVS aktuelt.