Aktuelt

Innfører Ⓓ for enerett til design

Bildet: Bernt Boldvik, avdelingsdirektør Design og varemerke, mener symbolet er et kvalitetsstempel bransjen har ventet på. Foto: Ilja C. Hendel / Patentstyret

Fra før har vi © for opphavsrett og ® for registrert varemerke. Nå kommer symbolet Ⓓ for registrert design, melder Patentstyret.

Som et av de første landene i verden, innfører Norge et symbol for å vise hvem som har eneretten til et design. EUs designlov ble endret med virkning fra 1. mai, og dette åpner for bruken av symbolet.

– Vi ser ingen grunn til å vente med å bruke dette symbolet, selv om regelverket ikke trer i kraft i Norge ennå. Nå oppfordrer vi alle norske bedrifter og designere som har en designregistrering å ta Ⓓ-symbolet i bruk, sier avdelingsdirektør for Design og varemerke i Patentstyret, Bernt Boldvik.

Vanskelig å holde kontroll

En undersøkelse fra Patentstyret i 2023 viser at så mange som 30 % av norske små og mellomstore bedrifter har blitt kopiert eller forsøkt etterlignet.

– Inntoget av store, billige og utenlandske handelsplattformer har gjort det enda vanskeligere for bedrifter å holde kontroll på sine egne design. Dette bidrar til tap av både inntekter og omdømme, forteller Boldvik.

Symbolet for designregistrering skal gjøre det enklere for bedriftene å vise at de har en juridisk enerett til produktet de har designet. Det vil i tillegg gjøre det enklere for forbrukerne å få oversikt i et stadig større og uoversiktlig handelsmarked.

Moderniserer regelverket

I tillegg til det nye symbolet, er hensikten med EUs lovendring blant annet å modernisere og forenkle regelverket for designbeskyttelse. Den utvidede beskyttelsen skal for eksempel omfatte nye designformer, som animasjon og bevegelse.

En designregistrering gir vern for utseendet og formen på et produkt. I likhet med patenter og varemerkeregistreringer, gir dette en enerett til å utnytte designet kommersielt.

Norske bedrifter kan begynne å bruke symbolet nå, mens resten av EU-direktivet skal utredes av norske myndigheter i tiden som kommer.

logo
Bjørn Laberg