Av Odd Borgestrand
Bologna, Italia
– For VB er det viktig å finne sitt framtidige uttrykk og da er Cersaie en fin messe for å hente inspirasjon og se hvilke trender som går igjen i markedet i Sør-Europa, sier Kjellsen. Sammen med blant andre salgssjef Søren Knudsen i Purus Joti ble det etablert flere kontakter med det som kan bli framtidige leverandører under messebesøket i Bologna.
Delegasjonen av prosjektbedrifter brukte en hel dag på å diskutere hvordan VB som kjede kan jobbe enda bedre sammen med de totalt 52 prosjektbedriftene som er tilknyttet kjeden.
– Det er alltid et forbedringspotensial selv om vi har gjort mye riktig sammen med våre partnere de siste årene. Nå gleder vi oss over god ordretilgang, men vi ser at vi kan bli enda bedre for å sikre en god bunnlinje. I vår prosjektverden handler det om langt mer enn bare pris. Når vi først har vunnet et anbud er nøkkelen for oss å gjøre alt riktig første gang. For å oppnå dette målet er det viktig at prosjektbedriftene snakker sammen med oss for å gi hverandre gode input til en effektiv og god arbeidsdag ute på prosjektene, forteller en engasjert Øystein Kjellsen midt i messeområdet for baderomsinventar på Cersaie.
Nå har VB etablert sin egen prosjektlederutdanning som går over seks dager, og samtlige prosjektbedrifter har forpliktet seg til å sende sine prosjektledere gjennom denne utdanningen. Denne uka er eksempelvis 18 prosjektledere samlet i Tønsberg.
– Vi ser at nøkkelen til suksess er at vi kommer tidlig til bordet i de ulike prosjektene. Der vi sammen med våre prosjektbedrifter kan delta i planleggingen og komme med innspill til løsninger vil vi også bli enda mer effektiv i prosjektperioden, sier Kjellsen.
Nå er det fjerde gang VB og Purus Joti sammen har deltatt på Cersaie, og resultatet av disse samlingene er et sterkere og bedre samarbeid, bekrefter både Øystein Kjellsen og Søren Knudsen overfor VVS aktuelt.
– Prosjektområdet er ett av våre satsingsområder der vi kan tilby våre prosjektsluk. Vi mener de passer som hånd i hanske med VB, og det er gledelig at andelen designsluk øker også i de store industriprosjektene. For oss handler det alltid om utdanning, informasjon og inspirasjon. Disse tre elementene trekker vi fram overfor VB under Bologna-reisen. Våre produkter krever at vi må tidlig inn i prosjektene og målsettingen må være å øke kunnskapen og kjennskapen inn blant VBs prosjektbedrifter. Dette må selvsagt krydres med inspirasjon, og derfor er det naturlig å legge slike workshops nettopp til Cersaie-uka, sier Søren Knudsen.
– Skal vi være innovative må vi ut og hente inspirasjon ut fra det som vises fram blant annet på denne messa. Her er det mye spennende innen fargevalg, mønster og overflatebehandlinger. Selv om de store tyske aktørene innen armatur er fraværende i Bologna er Cersaie likevel ei messe som gir klare signaler om fargevalg og mønster. Innovasjon handler ikke bare om produkter men også om å bygge gode konsepter, sier Søren Knudsen.
– Vi i Purus Joti kan være raske med nye fargevalg når vi fanger opp trendene som kommer. Det vi ser her i dag kan vi levere allerede rett over nyttår når det gjelder den synlige delen av våre produkter. Aktuelle farger nå er rosegull, gull, matt svart og hvitt. Matt svart er høyt inne i trendbildet og er nesten regne som standard i baderom. Men jeg kan love flere nyheter rett over nyttår, sier en noe hemmelighetsfull salgssjef i Purus.