Sanitær

Jakter på god design under ISH

Bildet: Salgdirektør Josè Gonzalez i KWC og daglig leder i Morten Engebretsen AS
Bildet: Salgdirektør Josè Gonzalez i KWC og daglig leder i Morten Engebretsen AS
06.03.13: Design har endret badets uttrykk, eller kall det gjerne ansiktsform. Design er å gi fagfolk og forbrukere en ny type tilnærming til temaet bad.
Av Odd Borgestrand 

I sin omtale av verdens største baderomsutstilling, som har fått navnet ” Pop up My bathroom” vil designere være tilstede og presentere sin umiddelbare, emosjonelle og eksperimentelle nyheter. Produsentene ser på badet som et rom der visse produkter må kobles opp og bli tatt på. En designer bestreber seg alltid på å oppnå litt mer enn normen: Det skal være originalt, nyskapende, humant, estetisk, bærekraftig og ønsket av forbrukeren. 
ISH som arrangør føler seg forpliktet til å gi designere god plass.  De ønsker at designerne nettopp skal bruke ISH som et utstillingsvindu for sine visjoner og tanker om framtidens bad. 

Den norske importøren Morten Engebretsen AS,
som blant annet forhandler KWC, sender store deler av sitt mannskap til årets messe. Nettopp design og innovasjon står sterkt hos sveitsiske KWC, som VVS aktuelt tidligere har presentert gjennom fyldige reportasjer.

KWC har allerede utviklet en teknologi som de kaller for Coolfix, og som sikrer en kraftig besparelse i energi- og vannforbruk.  KWC er blant selskapene som vil lansere nyheter, og det er nok en av grunnene til at daglig leder i Morten Engebretsen AS, Eva Hannisdahl Bjørn-Hansen, tar med seg sine medarbeidere til Frankfurt neste uke.

– Vi mener dette er den viktigste internasjonale messen for vår bransje.  På ISH får vi førstehåndskunnskap om produktlanseringer og ellers god oversikt over hva konkurrentene sysler med,, sier Eva Hannisdahl Bjørn-Hansen til VVS aktuelt.

Møter og refleksjoner
-Her får vi mange effektive møter på få dager.  Vi møter dessuten ansatte hos de forskjellige leverandørene som vi normalt ikke ser så ofte da de jobber med andre funksjoner enn salg / eksport.  På ISH får vi gode samtaler med toppledelse og eiere, markedsføringsfolk og teknisk personale som vi ellers treffer sjelden.  Det gir rom for ny visdom og refleksjoner som vi tar med oss i merkevarebyggingen i eget marked, sier Eva Hannisdahl Bjørn-Hansen videre.

Hennes mål er å få gjennomført møter og forhandlinger med eksisterende og potensielle leverandører.  I tillegg skal hun og hennes medarbeidere drive generell nettverksbygging og ha det litt sosialt og hyggelig sammen som kollegaer.