Digitalisering

– Jeg er imponert over VA- og VVS-bransjen

Bildet: - Der bransjen før satt på hver sin tue, er nå inntrykket en genuin vilje til digital samhandling, sier markedssjef VVS/VA, Tor Strand Jacobsen i Byggtjeneste. Foto: Bjørn Laberg

– Nå begynner vi å se omfanget av gevinster, når det kommer til digital samhandling. VA- og VVS-bransjen er midt inne i det vi kaller en transformasjon innen produkt- og miljødokumentasjon. Svært mange aktører er «langt fremme i skoa», sier markedssjef VVS/VA, Tor Strand Jacobsen i Byggtjeneste.

Byggtjeneste arrangerte tidligere i høst sin årlige NOBB-konferanse, hvor nettopp bransjesamarbeid og digital samhandling var det sentrale temaet. Strand Jacobsen mener bransjen har tatt kvantesteg de senere årene.

Slutt på røyksignaler

– Aktørene ser nå verdien i å være transparente – og gevinsten i digitaliseringsprosessene som NOBB-plattformen representerer. Det gjelder både grossister, kjedene, produsenter, leverandører og entreprenører. Det «toget» har rullet fort og effektivt de senere årene. Det er ikke mange årene siden dokumentasjon på varer og tjenester omtrent ble sendt via røyksignaler. Litt spissformulert, selvsagt, smiler Strand Jacobsen. – I hvert fall ble de ikke levert gjennom sømløse datasystemer som snakker med hverandre, understreker han.

– Mange festtaler

Strand Jacobsen sier han er mektig imponert over VA- og VVS-bransjen. En bransje som han selv har bakgrunn fra, før han startet i Byggtjeneste for tre år siden.

– Inntrykket mitt fra den tiden var at bransjen var preget av politikk og «lukten av gamle holdninger». Disse faktorene var et hinder for ekte digital samhandling, selv om intensjoner og visjoner med jevne mellomrom ble proklamert. Det ene utvalget etter det andre ble oppnevnt, uten at det skjedde så mye i praksis. Det var rett og slett mange festtaler og lite samhandling å spore på den tiden. Dessverre så vi også en mer fragmenter bransje, sier Strand Jacobsen til VVS aktuelt.

Økende bevissthet

– Nå er det tvert imot mindre snakk og mere vilje til samarbeid vi ser. Der man før satt på hver sin tue, er nå inntrykket en genuin vilje til nevnte digitale samhandling. Det er vi svært glade for, på vegne av NOBB-plattformen og Norsk Byggtjeneste. Seneste eksempel er VA og VVS produsentene (VVP), som har tatt et tydelig standpunkt vekk fra tanken om å utvikle egne alternative dokumentasjonsløsninger, men heller satser på NOBB.

Strand Jacobsen tror oppmerksomheten rundt produkt- og miljødokumentasjon bare vil fortsette å øke i tiden fremover.

– Ikke alvorlig nok?

– Som forbrukere er vi jo vant til at matvarer og husholdningsartikler kommer med varedeklarasjon og innholdsbeskrivelse. At det ikke har vært fokusert mer på dette fra produsentene og leverandørene av byggevarer og VVS-produkter tidligere, er en gåte. Det er jo fristene å sammenligne med andre produkter vi omgir oss med, som bil eller et el.anlegg. Feil på disse kan i verste fall medføre alvorlig fare for liv og helse. Men er det ikke alvorlig nok, med tanke på bærekraft og miljø, dersom produktdokumentasjon mangler på byggevarer eller et VVS-produkt? spør Strand Jacobsen retorisk.

– Å ha kontroll på opprinnelsesland, produsent, hva produktet er laget av og eventuelt hvilke dokumenterbare egenskaper som forefinnes, burde være i alles interesse å spore. Sømløst og kjapt, sier Strand Jacobsen.

Nye EU-direktiver

I den forbindelse minner Strand Jacobsen om at nye EU-direktiver, som går midt inn i tema produktdokumentasjon, nå er på trappene.

– Direktivene fra EU vil gjelde for vår bransje også – enten vi liker det eller ikke. Det jobbes nå med et såkalt digitalt produktpass. Allerede om få år kommer disse til å bli en del av hverdagen for Norsk byggebransje, VA – og VVS bransjen inkludert. Det vi vet i dag er at disse produktpassene vil inneholde lange- eller halvlange datasett. Hver enkelt produsent som ønsker å selge sine produkter på det Europeiske markedet, må levere produktinformasjon i riktig format i det digitale produktpasset. Trolig vil produktmerking skje via en QR-kode som kan skannes, sier Strand Jacobsen.

– Ta investeringene som trengs

Et slikt digitalt produktpass i EU-regi skal gjøre det enkelt for alle, ikke minst forbrukerne, å få en sømløs og rask tilgang på produkt- og miljødata.

– Da snakker vi om digitalt produktpass for alle handelsprodukter, ikke bare byggevarer, understreker han.

Strand Jacobsen har som nevnt gitt VA- og VVS-bransjen mye kred for å ha tatt tak i denne problemstillingen. Likevel mener han enkelte aktører har en vei å gå.

– Deler av bransjen har hatt lite fokus på digitalisering og produktdokumentasjon, dessverre. De oppfylller kanskje dagens minimumskrav, og knapt nok det. Disse aktørene bør rett og slett ta innover seg at dette er fremtiden, ta de investeringene som trengs, og sørge for at nødvendige produkt- og miljødata blir tilgjengeliggjort, sier Tor Strand Jacobsen avslutningsvis.

logo
Bjørn Laberg