Kampanjestart for “Seriøs håndverker eller seriøse problemer?”

 
Kampanjestart for “Seriøs håndverker eller seriøse problemer?”Bildet: Marianne W. Røiseland, administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge
- Taksten på boligen øker hvis du kan dokumentere at arbeidet på boligen er utført av faglærte, sier Marianne W. Røiseland, administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge.

I mai kjøres kampanjen “Seriøs håndverker eller seriøse problemer?” som skal hjelpe forbrukere å velge håndverkere - trygt, seriøst og lønnsomt. Seriøse håndverkere er en fordel for forbrukere, byggebransjen og samfunnet.

Kampanjen består av små filmer i sosiale mediermed temaet seriøs håndverker eller seriøse problemer. En tilhørende lenke tar seeren videre til en veileder med råd til hva du bør gjøre før du bestiller håndverker. Veilederen finnes på skatteetaten.no/tettpa/veileder, og filmene kan du også se her

– Vi vet at de aller fleste ønsker å handle riktig, men mange synes det er utfordrende å finne informasjon og verktøy som gir trygghet i valg av håndverkere. Å velge seriøse håndverkere sikrer deg at jobben blir utført skikkelig og du bidrar samtidig til å krympe handlingsrommet til useriøse aktører. Dette er med på å skape et arbeidsliv med rettferdig konkurranse ved at skatter og avgifter blir betalt, at håndverkeren får skikkelig arbeidsforhold, at det ikke foregår trygdesvindel, sosial dumping eller arbeidslivskriminalitet, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark. 

Viktigere enn noen gang

Byggebransjen er positiv til at det blir satt søkelys på viktigheten av å velge seriøs arbeidskraft. 

– Å velge håndverkere er viktig for å sikre verdiene som ligger i en bolig. Erfarne og faglærte håndverkere bidrar til at jobben blir gjort skikkelig. Endringer i avhendingsloven som kom i fjor, gjør at boligeier må kunne dokumentere alt arbeid som er gjort på boligen den dagen boligen skal selges – dokumentasjon har nå direkte innvirkning på salgssummen, sier Marianne W. Røiseland, administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, på vegne av bransjeorganisasjonene. 

Om kampanjen: 

Kampanjen er utarbeidet av mediebyrået Atyp og Tettpå, som er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Samarbeidspartnerne i Tettpå er offentlige etater, partene i arbeidslivet, byggebransjen, eiendomsmeglerbransjen, finansnæringen og forbrukernes interesseorganisasjoner. 

Kampanjen har som mål å redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggebransjen. Samarbeidspartnerne har i fellesskap laget en veileder som hjelper forbrukerne å velge håndverkere - trygt, seriøst og lønnsomt. I veilederen på skatteetaten.no/tettpa/veileder finner du blant annet tips, sjekkliste og fordeler med å velge seriøs arbeidskraft og ta informerte valg.  

Fordeler med å velge seriøse håndverkere: 
 

  • Du får jobben skikkelig gjort 
  • Du sikrer deg reklamasjonsrett 
  • Det øker eiendommens verdi den dagen du skal selge 
  • Du får enklere lån med sikkerhet i eiendom 
  • Du stiller med sterkere kort på hånden i forhandlinger om rentebetingelser på lån 
  • Du stiller sterkere i forsikringsoppgjør 
  • Du unngår medansvar for skatter og avgifter 
  • Du reduserer faren for forsinkelser i byggeprosjektet 
  • Du oppnår trygghet i hele “boligkjeden”; byggesaker, låneopptak, taksering, bolighandel, reklamasjonssaker og forsikringsoppgjør 
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår