Det arbeides nå for fullt med å samle opp oljen som lekker ut etter at det islandske lasteskipet «Godafoss» grunnstøtte på Kvernskjær utenfor Hvaler i går. Båter med oljevernutstyr har allerede ankommet eller er på vei. Ifølge NRK er det observert et oljeflak på 4,6 kilometer i området, og lensering nummer to er fredag morgen i ferd med å bli lagt rundt havaristen.
Det er innkalt store hjelpestyrker, og blant annet skal den svenske Kustbevakningen være til stede med oljevernfartøyet KVB «050», og har begynt å pumpe opp oljen som lekker fra skipet.
Det skal være fare for at 500 tonn olje kan lekke ut fra to tanker midtskips som rommer 250 tonn hver, men Kystverket hevder at det kan være så mye som 800 tonn tungolje om bord. Da «Full City» grunnstøtte natt til fredag 31. juli 2009, rant rundt 300 tonn olje ut i sjøen.
Miljøvernforbundet er blant dem som frykter en massiv miljøkatastrofe i området etter havariet.
– Norges Miljøvernforbund frykter en omfattende lokal miljøkatastrofe i Norges eneste marine nasjonalpark, sier Kurt Oddekalv, leder i Norges Miljøvernforbund i en pressemelding. Han forventer nå at alt av nødvendig og tilgjengelig oljevernutstyr blir satt inn i kampen mot oljen for å begrense skadene i nasjonalparken.
– Kombinasjonen vinter, is, kulde, mørke og mangel på oljevernutstyr kan gjøre oppryddingen ekstremt vannskelig. Jeg frykter det verste at oljen vil ødelegge dette vakre marine verneområdet, sier Kurt Oddekalv.
Havaristen står ifølge Kystverket stabilt, med en slagside på ca syv grader. Det er lite sjøgang i området, og været skal være fint. Det interkommunale utvalget mot akutt forurensing (IUA) i Østfold har mobilisert sine mannskaper. Kystverkets miljøekspertise kartlegger oljeutbredelsen i Ytre Hvaler nasjonalpark, og jobber med å få et grundig situasjonsbilde av miljøutfordringene knyttet til spesielt sårbare områder. Foreløpig har Kystverket identifisert Akerøya, Tisler, Torbjørnskjær og Heia sør for havaristedet som spesielt sårbare områder med mye sjøfugl og sel.