Av Odd Borgestrand
VVS aktuelt offentliggjorde i går deler av den tidligere hemmeligstemplede rapporten om kriminell aktivitet i denne bransjen.
Les «Kriminelle utnytter manglende krimkompetanse».
Etter at vegdirektør Terje Moe Gustavsen rettet en kraftig pekefinger mot deler av bransjen under Arctic Entrepreneur har Statens vegvesen valgt å offentliggjøre en redigert rapport der en del detaljer om måten vegvesenets krimgruppe arbeider på er fjernet.
Leder av krimseksjonen, Jon Molnes har overfor VVS aktuelt bekreftet at utfordringene er mange og at rapporten derfor gir et dystert, om ikke fullstendig bilde av situasjonen i Norge. Han hevder også at useriøse og kriminelle aktører utnytter målrettet manglende «krimkompetanse» hos kontrolletatene, samt manglende tverrfaglig koordinering og informasjonsflyt i og mellom disse.
– Bak blanke fasader oppnår selskaper konkurransefordeler ved systematiske brudd på regelverk. Det gjelder blant annet i forhold til lønns- og arbeidsvilkår, manglende registrering av ansatte, manglende videreføring av kontraktskrav, skatteunndragelser og manipulering av data.
Julie Brodtkorb er tydelig på at MEF ikke ønsker de useriøse og kriminelle bedriftene som medlemmer, og derfor er kriteriene for å bli medlem av MEF også strenge, sier hun.
– Som arbeidsgiverorganisasjon og part i to landsdekkende tariffavtaler har MEF et betydelig eierforhold til lønns- og arbeidsvilkårene i bransjen. Det er MEF og NAF/LO som forvalter lønnsdannelsen. Samtidig er vi en viktig rådgiver i spørsmål om arbeidstidsbestemmelsene. Gjennom dette samarbeidet har partene en viktig rolle i oppfølgingen av medlemmene og at det konkurreres på like vilkår, sier hun i en kommentar til VVS aktuelt.
Statens vegvesen mener den nye regionreformen vil gi økt handlingsrom for useriøse og kriminelle aktører.
– Useriøse og kriminelle vil målrettet utnytte at vegsektoren ikke lenger har et samlet overblikk og innsats, mener Jon Molnes. Julie Brodtkorb deler ikke denne bekymringen.
– Vi er ikke bekymret på samme måte som Statens vegvesen over at fylkene skal ta over mer av byggherreansvaret. Her må vi se mulighetene. Det kan se ut som at Statens vegvesen bruker denne rapporten som et «verktøy» til å påpeke at omorganiseringen som politikerne har pålagt vil gjøre det mer krevende å ta de useriøse, noe som ikke er riktig så lenge Akrim sentrene tilføres mer ressurser, sier Brodtkorb.
Krimseksjonen i Statens vegvesen er imidlertid optimistiske med tanke på framtida når det gjelder vegvesenets evne til å møte den trusselen som useriøse og kriminelle representerer. Det begrunnes særlig i ledelsens tydelige holdning til tema og valgt satsning, mener Molnes. Likevel legger han til at seksjonen ser det som lite realistisk at alle administrasjonene innenfor vegsektoren, hver for seg, skal ha kapasitet og kompetanse til å følge opp kriminell og samfunnsskadelig aktivitet. I sum vil reformen redusere oppdagelsesrisikoen og tilby kriminelle økt handlingsrom, konkluderer Molnes i rapporten.