Sanitær

Klar for vekst i Finnmark

31.01.08: Mange investorer tror på Finnmark, og det planlegges ikke mindre enn to nye hoteller i Kirkenes. Svenske Saab vurderer flere prosjekter i Finnmark, dersom Norge kjøper jagerflyet Gripen. Også Russerhandelen merkes godt. Kirkenes Bad & Kjøkken tror på opptur.

                                                                                                                                         Kirkenes er porten til Barentshavet, stadig besøkt av russertrålere.
Fra venstre Tor-Jonny Jenssen fra Kirkenes Bad & Kjøkken, Per-Magne Nygaard fra VB Ressurssenter, Tony Bertos og Raymond Sjølund fra Kirkenes Bad & Kjøkken. Foto VB Ressurssenter

– Russerne har fått bedre råd, og kommer gjerne til Norge og Kirkenes for å kjøpe varer, gjerne dyre merkevarer, sier Tor-Jonny Jenssen hos Kirkenes Bad & Kjøkken til VVS Aktuelt

Kirkenes Bad & Kjøkken startet i 1995 med to ansatte. I fjor fikk de gasellestatus av Dagens Næringsliv.
 – En anerkjennelse vi er stolte av, sier Tor-Jonny Jenssen. 
– I dag er vi 14 medarbeidere, inklusive 3 på deltid, og har mest oppdrag på bedriftsmarkedet. At rørleggerkjeden VVS+ slo seg sammen med Varme & Bad om å lage en ny storkjede som også satser på bedriftsmarkedet, passer oss perfekt, understreker han. – Det falt helt naturlig for oss å være med VVS+ videre inn i Varme & Bad.

Kirkenes Bad & Kjøkken har innledet et tett samarbeid med den lokale modulhusfabrikant, Systembygg Kirkenes AS, hvor husene bygges opp modul for modul, før delene til slutt settes sammen på byggeplassen. Her leverer og installerer Kirkenes Bad & kjøkken både VVS, All Right kjøkken og ovner. 
– Det er gledelig at kvalitetsmodulene som bygges i Kirkenes, kan konkurrere med modul-hus fra Estland og andre produsenter, og det ser bra ut!

– Vi har rett og slett vokst ut av de gamle lokalene. Byggeplaner har vi hatt et par år, og nå ser vi at det er riktig å satse for fullt!, smiler Tor-Jonny.
 I de nye lokalene vil det også bli et lite utsalg. 
– Vi satser ikke på butikkdrift, men trenger et sted å vise gode løsninger for proffkundene våre, og sluttkundene som skal kjøpe og bo i leilighetene og husene.

Det er stort potensiale i regionen, selv om det bare bor vel 70.000 mennesker i Finnmark og 9.500 i Kirkenes.
– Med Shtokman og Snøhvit er nordområdene blitt et høyinteresseområde, vi har bare sett starten på dette, avrunder en optimistisk Tor-Jonny Jenssen.