−Den samlede utviklingen i byggevarehandelen var svakere enn forventet i årets fire siste måneder, sier Aslaug Koksvik, direktør for Virke Byggevarehandel i en pressemelding.
Nedgang på 4 prosent i proffsegmentet
Proffsegmentet hadde en nedgang på 4 prosent sammenlignet med i fjor, mens privatsegmentet opplevde en nedgang på 3,3 prosent. I et tungt marked er det bare Stor-Agder, Møre og Romsdal og Rogaland som kan skilte med en positiv vekst i 3. tertial. I de to førstnevnte fylkene ble veksten løftet av sterk oppgang i privatsegmentet, mens Rogaland var det eneste fylke med klar positiv vekst i proffsegmentet. Den største nedgangen var i Akershus, Hordaland og Vestfold, og viser at det finnes regionale forskjeller i veksttallene.
−Etter en lang periode med sterk oppgang, har man sett en generell oppbremsing i byggevarehandelen i siste halvår, selv om omsetningen fortsatt ligger på et høyt nivå, fortsetter Koksvik.
God balanse i boligmarkedet
Vi har lagt bak oss en lang periode med moderat boligprisvekst. Dette speiler en god balanse i boligmarkedet, der man ser både mange objekter til salgs og høy omsetning av boliger. Trolig merker byggevaremarkedet effektene av boligprisutviklingen, siden boligkjøperne ikke lenger kan hente ut store formuesøkninger i oppgradering av egen bolig.
− Det er positivt for byggevaremarkedet at mange kjøper brukte boliger, og ønsker å pusse opp eller gjøre endringer i sin nykjøpte bolig, forteller Koksvik.
Opplever tøff konkurranse
− Det er vårt inntrykk at byggevarehandelen fortsatt gjør det bedre enn mange andre deler av norsk varehandel, sier Koksvik.
Byggevaremarkedet, og spesielt privatsegmentet, har over tid blitt møtt med en stadig tøffere konkurranse fra andre bransjer som selger produkter som tradisjonelt tilhører byggevarehandelen.
− Vi tror at den faglige veiledningen og det høye servicenivået norsk byggevarehandel besitter bidrar til å opprettholde byggevarehusenes posisjon inn mot privatkundene, og dermed bidra til omsetningsvekst i årene fremover, avslutter Koksvik.