Bildet: Per Enersen, Kjell Larsen og Steinar Aasland har på vegne av NRF, VVP og NRL signert avtalen som definitivt vil bidra til å styrke bransjens omdømme. (Foto: Jan Kalvik)
Av Jan Kalvik
– For det første har det norske lovverket fått skjerpede bestemmelser om korrupsjon og utilbørlig påvirkning, noe som innebærer at det er blitt straffbart å gi og motta utilbørlige ytelser. Dette gjelder både i forhold til privat og offentlig ansatte og tillitsvalgte, heter det fra den felles uttalelsen i pressekonferansen som startet i dag klokken 10.45.
De tre avtalepartene understreker at det har vært et ønske fra de aktuelle bransjeforeningene å kanalisere mer av bransjens midler til fellestiltak for å styrke kompetanse, rekruttering og bransjens omdømme.
Det er også utferdiget 8 punkter som beskriver hvordan den enkelte skal forholde seg til forhold som personlig vinning, gaver, arrangementer, anbud/innkjøp. Representasjon, utstillinger i butikk, annonsering og bruk av markedsmidler.
– Følgelig vil man skjerpe bruken av markedsføringsmidler til rent faglige arrangement samtidig som man har søkt å nedfelle noen fornuftige og rettferdige prinsipper rundt kostnadsfordeling vedrørende annonsering og markedsføring, fremhever NRL, NRF og VVP i fellesskap.
Tor Backe, NRLs administrerende direktør, NRLs formann Per Erik Enersen og daglig leder Bjarne Haugland VVP deltok aktivt på møtet og bisto med sin faglige tyngde og til stede på arrangementet var Direktør/daglig leder Eva Andersen, NRF.