Sanitær

Kvalitet også fra Kina

Bildet: Kineserne kan mer enn å kopiere. Vask og toalett i ”kina-stein”
Bildet: Kineserne kan mer enn å kopiere. Vask og toalett i ”kina-stein”
26.05.09 Myten om at alt fra Kina er billig og udugelig holder ikke lenger. Kineserne er i stand til å produsere kvalitet dersom det europeiske markedet er villig til å betale for det. Det er konklusjonen til flere norske representanter som er tilstede under den enorme bad og kjøkkenmessa i Shanghai.
Av Odd Borgestrand
Shanghai
 

Det begynte med 300 utstillere I 1996, og I år er det påmeldt 3.500 utstillere. Selv om kineserne dominerer messeområdet er det en rekke større europeiske forhandlere på plass, og det er de fordi det kinesiske markedet nå begynner å bli interessant. Levestandarden i Kina er på full vei oppover, og velstående kinesere vil aller helst ha gode merkevarer. 

Store aktører på plass
Mange hevder at kineserne ødelegger VVS-markedet med sine billige kopier, men svært få snakker om at de store europeiske aktørene får en stor del av sitt sortiment nettopp fra kinesiske fabrikker. Derfor er blant andre Hansgrohe, Duravit og Roca representert med store stands. En rekke andre kjente aktører er også på messa for å holde seg orientert og for å sikre seg kontrakter i et av verdens største markeder, nemlig det kinesiske.

Utviklingen i Kina har ikke stoppet opp, til tross for en dyptgående økonomisk krise i landet. Når denne krisa er over vil kineserne rykke enda noen skritt fram i markedsandeler også innen VVS-relaterte produkter.  

Norske interessenter
Totalt 100.0000 er ventet til messa i Shanghai denne uka, og representanter fra Europa, USA og de fleste asiatiske landene er tilstede for å holde seg orientert om hva som skjer i det kinesiske markedet. Fra Norge er Boco Europa og Ultra Jet representert med egne stands, mens blant andre  Eurobad, Brødrene Dahl, Baderingen, Viking Bad og Hafa er representert med egne delegasjoner. 
Daglig leder i Boco Europe, Pål Christoffersen, sier til VVS aktuelt at hans selskap aldri har lagt skjul på at produksjonen skjer i Kina, og at de derfor kan konkurrere på pris men også på kvalitet.  –De som vil ha ekstremt billige varer kan få det, men vi sikrer at kvaliteten er fullt på høyde med hva det nordiske markedet forventer, sier Christoffersen. 

Agentene jobber
I år har arrangøren kjørt store kampanjer for å nå sluttbrukerne i tillegg til import- og eksportselskaper. Et stort antall agenter som skal skaffe kinesiske produsenter nye kontakter utenfor Kina, og da spesielt på det europeiske, amerikanske og canadiske markedet jobber på spreng for å danne seg en oversikt over de enorme messehallene. Også Russland er et sterkt voksende marked for kineserne, men det er få russere tilstede under årets messe. 

 

Bildet: Drammensfirmaet Boco Europe er representert med egen stand under messa i Shanghai. Daglig leder Pål Christoffersen (t.v) og Kjetil Ebbestad mener denne messa er like viktig som ISH I Frankfurt. Høyglansede baderomsmøbler i god kvalitet fra Kina er ett av produktene de stiller ut.