Aktuelt

– Lær av Tyskland

Foto: Emmaline Sofie Hekneby
Foto: Emmaline Sofie Hekneby

I en nylig undersøkelse fra Utdanningsforbundet sier fire av ti yrkesfaglærere at elevene mangler oppdatert utstyr til fagopplæringen. Innen teknologi- og industrifag og elektro- og datateknologi angir over halvparten utstyrsmangel.

Turid Kristensen, Høyres talsperson for forskning og høyere utdanning og representant i Stortingets utdannings- og forskningskomité, er ikke overrasket over resultatene. Hun innledet sitt innlegg med å konstatere at vi i 2035 kommer til å mangle 90 000 fagarbeidere hvis man ikke klarer å få gjort noe med den alvorlige situasjonen den norske fagopplæringen befinner seg i.

– En av de tingene som har vært trukket frem mest når jeg har besøkt de ulike yrkesfagskolene og lærebedriftene i Norge, er nettopp at de ikke har det utstyret de trenger. Det er ganske fortvilende for både lærere og elever, sier hun.

Kristensen poengterer at situasjonen varierer fra fylke til fylke, og noen steder har man klart å satse ganske bra på fagutdanning og forbedring av utstyrssituasjonen.

Dårlig hovedinntrykk

K-Tech, hvor hele vg2 er flyttet inn i Kongsberg industripark, har veldig gode resultater og det er kjempeimponerende. Det samme gjelder for læringsverkstedet på Raufoss, eller hvordan bedrifter og skoler samarbeider i eksempelvis Sunnhordaland. Men hovedinntrykket mitt er at det står ganske dårlig til med utstyrssituasjon på veldig mange skoler.

I løpet av Kristensens innlegg ble det gjennomført en avstemming blant deltakerne i webinaret på om de opplevde utstyrssituasjonen på sin skole som for dårlig. 75 prosent svarer «i middels grad» eller «i stor grad».

– Det bekrefter jo antakelsen man har hatt at situasjonen kanskje er enda verre enn det man kom fram til i Utdanningsforbundets undersøkelse, kommenterer Kristensen.

Ett av forslagene fra Høyre for å forbedre utstyrssituasjonen i videregående er å innføre en gaveforsterkningsordning. Det innebærer at staten matcher det bidraget som allerede er gitt av næringslivet. Kristensen fortalte at Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) er positiv til en slik ordning.

– For å lykkes er det viktig at bedriftene er med på et slikt spleiselag. I likhet med NHO mener jeg at gaveforsterkning er veien å gå – i alle fall én av veiene, sier hun.

Invitert på studietur

47,4 prosent av webinar-tilhørerne mener at dette er akkurat den løsningen de trenger. 42,1 prosent er positiv til forslaget, men mener at det ikke er nok midler. Fra deltakerne kom det forslag om en utstyrstrailer, som det finnes flere eksempler på i Tyskland.

– Vi trenger helt klart flere ulike tiltak for å få en god utstyrssituasjon for yrkesfag, og dette er en løsning vi også ser på. Jeg har stor tro på at en utstyrstrailer eller en annen mobil løsning kan bli et viktig bidrag som kan være til nytte for veldig mange skoler. Jeg har derfor spilt dette inn som et forslag til Høyres program for neste stortingsperiode, og vi har også nevnt dette som et ønsket tiltak fremover i statsbudsjettet for 2021.

Prosjektleder i Norsk-Tysk Handelskammer, Carine Gronholz, inviterte Kristensen med på studietur til Tyskland for å få et innblikk i hvordan utstyrstrailere og andre løsninger brukes i fagopplæringen for å sikre kompetansebehovet til industrien.

– Jeg er veldig gjerne med på en studietur til Tyskland for å sjekke ut hvordan ting blir gjort der. Det har stått på agendaen ganske lenge, men vi får ta det opp igjen når situasjonen tillater det, sier Kristensen.